Omtalebarometer: Krakbankerne forlader scenen

Negativ røst om den økonomiske situation, planer om beskæring af medarbejderstaben og rygter om direktørens exit får Danske Banks medieomtale til at eskalere. Samtidig forlader krakbankerne mediernes søgelys.
Foto: Jonas Pryner Andersen
Foto: Jonas Pryner Andersen

Det er fortsat de fire store danske banker, der indtager de øverste pladser i FinansWatchs Omtalebarometer, der udarbejdes månedligt i samarbejde med Infomedias analyseafdeling. Danske Bank ligger igen nummer et, men har dog sprængt rammerne for medieomtale i september med både markeds-, virksomheds- og personrelaterede emner.

Straarup meldte i starten af september ud, at han ikke var optimistisk omkring den økonomiske situation og fremtidsudsigterne herfor. Kort efter fulgte meldinger fra banken om, at de overvejede at skære 1500 jobs i bankens retaildel over de kommende år. Derpå begyndte rygterne om Straarups snarlige afgang at svirre, og blandt andet disse emner har altså fået bankens medieomtale til at stige med ca. 30 % over det vanlige niveau for banken. 

Straarup: Det hele kan brase sammen 

Danske Bank overvejer at skære op til 1500 job

Straarup: Min exitplan ligger klar

 

FIH frem, krakbankerne tilbage

FIH fordobler næsten omtalen til 206 i september mod 109 i august og rykker således 9 pladser op ad ranglisten til en 13. plads. Samtidig ses krakbankerne at rykke markant ned ad listen i takt med, at afklaringen af afviklingerne skrider frem. Amagerbanken er således rykket fra en 5. plads til en 14. plads, og Fjordbank Mors er ligeledes rykket fra en 7. til en 15. plads. 

 

Infomedia overvåger knap ottehundrede trykte medier, de store nyhedsmediers websites og nyhedsudsendelserne på DR og TV 2. Omtalebarometeret er opgjort i både antallet af artikler og nyhedsudsendelser, hvor en virksomhed bliver omtalt, samt bruttodækningen – det vil sige hvor mange potentielle læsere og seere, som virksomheden eksponeres over for. Bruttodækningen fremgår af de blå søjler herunder. De gule er antallet af omtaler.

 

Om målingen:

Infomedias måling giver det fulde overblik over finansvirksomhedernes position og eksponering i de danske medier. Målingen foregår i knap otte hundreder trykte medier, i alle de store nyhedsmediers websites og i DR og TV2 nyhedsudsendelser. Infomedia måler både på frekvens og bruttodækning. Frekvens viser i hvor mange artikler og nyhedsudsendelser en virksomhed bliver omtalt i, mens bruttodækningen viser det totale antal potentielle læsere og seere, som virksomheden eksponeres over for. De enkelte mediers læsertal er baseret på de nyeste tal fra Media Scandinavia.

 

Læs omtalebarometeret de tidligere måneder

Omtalebarometer: Amagerbanken springer op ad ranglisten

Omtalebarometer: Danske Bank overhaler Nordea i spalterne

Omtalebarometer: Medierne tog til Mors

Omtalebarometer: Banknordik på himmelflugt

Omtalebarometer: Bankkrakkene på tilbagegang

Omtalebarometer: Nordea tilbage på førstepladsen

Amagerbanken stjal mediebilledet i februar 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også