Strategi, hvad bruger man det til?

Tidligere Tryg-chef og i dag professionelt bestyrelsesmedlem og foredragsholder Stine Bosse skriver på FinansWatch om ledelse. Denne gang handler det blandt andet om evnen til at håndtere, kommunikere og prioriterer sin strategi. Læs klummen her:
Foto: Larsen Stine
Foto: Larsen Stine
AF STINE BOSSE, professionelt bestyrelsesmedlem

Klumme: Fra tid til anden er jeg blevet spurgt om, hvorfor man skal have en strategi. Er det ikke bare spild af tid ? Kan man virkelig forme en virksomhed via en strategi ? Og endda har spørgsmålet lydt; det er vel i virkeligheden umuligt at lave en strategi, når omverdenen ændrer sig så hurtigt ?

Selvfølgelig kan man undvære en strategi. Det er der da virksomheder, der gør, og nogle gør endda en dyd ud af ikke at have en, men en strategi opfylder i moderne ledelse flere funktioner.

Vil aldrig realisere

Først og fremmest skal man, når man starter en strategi proces vide én ting, og det er, at man formentlig aldrig vil realisere den. Hvorfor så have en, vil mange spørge. Fordi det er vigtigt at vide, hvor man vil hen, for overhovedet at bevæge sig. I de første processer jeg iværksatte kaldte vi målene for fyrtårne, men hurtigt blev vi klogere og begyndte at kalde målene fyrskibe. Dette fordi, vi vidste, at omverdenens hurtige ændringer betød at målene måtte være bevægelige.

Hvis man ikke har mål, gerne efter min smag ambitiøse mål, og hvis man ikke har strategier for at nå disse, så flytter man sig ikke.

Jo større en organisation des vigtigere, fordi strategien også udgør en basis for kommunikation. Kan strategien ikke kommunikeres let og forståeligt, og fra overordnet strategi transformeres til relevante handlingsplaner, er det ikke en holdbar strategi.

Implementeringen det vigtigste

Det aller vigtigste er nemlig at den lader sig implementere. Enhver kan jo på 20 slides beskrive mål og strategi, men hvis ingen forstår at omsætte dette til handling, ja så er det spild af tid.

Omvendt er det, når man har en strategi, kan kommunikere den og når den lader sig omsætte til handling. Så sker der nemlig noget. Menneskene i virksomheden begynder at arbejde sammen, kunderne kan skelne virksomheden fra andre lignende og sidst men ikke mindst så begynder investorerne også at have tillid. Dette forudsætter at man i 9 ud af 10 tilfælde leverer på det strategien handler om.

Det forpligtende ved at have en strategi kan naturligvis skræmme nogen, men jeg har altid følt en tilfredstillelse ved netop det løfte en, vel at bemærke kommunikeret strategi, betyder. Løftet retter sig mod alle stakeholders. Medarbjderne, kunderne, invetorerne og det eller de samfund man opererer i. Dette kræver naturligvis at strategien hænger sammen. Og dette er nok det område, hvor flest møder udfordringen ved at have en strategi.

Skal kommunikeres

Hvis strategien ikke hænger sammen kan den imidlertid ikke kommunikeres, og hvis den ikke kommunikeres er den ikke værd at bruge tid på. For så lader den sig jo ikke implementere.

Jeg er selv blevet udfordret på emnet fra dygtige medarbejdere som med rette sagde "stategien kan da ikke være hemmelig ?"

Og svaret er klart. Nej, det kan den ikke. Og hvis den kommunikeres, så vil konkurrenterne også kunne se den. Og hvad så ? Hele forskellen ligger i evnen til at implementere. Og det betyder helt ud i hvert hjørne af virksomheden - hos hver enkelt medarbejder.

Evnen til at prioritere

Den sidste væsentlige funktion ved en strategi er evnen til at prioritere. Det er i de fleste større organisationer et helt kritiskt spørgsmål. Der er nemlig ofte flere mulighder og gode ideer end der er ressourcer til at gennemføre. Her danner strategien en hjælpsom ramme for, hvad der skal gøres, og nok så væsentligt hvad der ikke skal gøres. Det er i fravalgene de helt storeudfordringer melder sig, og det er her det er svært.

Så det er efter min mening vigtigt at have en strategi der:

- giver retning og hastighed og gerne ambitiøst

- kan justeres efter ændringer i omverdens bestemte forudsætninger

- kan kommunikeres internt såvel som eksternt

- kan implementeres og danne ramme for prioritering

...og som retter sig imod alle stakeholders og som evner at balancere forskellige hensyn. Mere om balanced scorecard en anden gang.

LÆS STINE BOSSES ØVRIGE KLUMMER HER:

People’s business

Hvem er klogest - mellemlederens "nye" rolle

Tak for turene i mediemøllen

Det private og det offentlige skal samarbejde

Velkommen til FinansWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også