Goldman Sachs-afdeling: Facebook for dyr
En 20,3 mia. dollar stor investeringsgruppe i Goldman Sachs fik tilbuddet som de første hos det gigantiske finanshus: 450 mio. dollar for at købe mindre end én pct. af Facebook.
Det skriver New York Times' Dealbook, der samtidig vurderer, at handlen vil sætte et prisskilt på 50 mia. dollar på Facebook.
Og det er simpelthen for dyrt for et firma, der sidste år omsatte for lige over 2 mia. - og tjente mere end 400 mio. dollar - lød det fra Goldman Sachs Capital Partners. Gruppen, der hovedsagligt administrer pensionskroner, nationale investeringsfondes indskud og prominente klienter, afviste ifølge New York Times kilder tilbuddet som "for riskikabelt" og "ikke passende for gruppens investeringsprofil."
Capital Partners vurderede samtidig, at Facebook ville være tvunget til at præstere en massiv vækst for at retfærdigøre prisskiltet.
Alligevel valgte Goldman Sachs altså at stå for den 450 mio. dollar store investering - en handel, der nu efterforskes af det amerikanske finanstilsyn, SEC.