Goldman Sachs har taget et langt, dybt kig i spejlet. Og åndet lettet op. For det står slet ikke så slemt til med gennemsigtigheden og de daglige forretningsgange, konkluderer en intern komitee, Goldman har nedsat for at skabe klarhed om samme. Det skriver en række internationale medier.
Ifølge The New York Times konkluderer Goldman-komiteen, at der er brug for en fintuning, og ikke en komplet overhaling. Men komiteen vil dog åbne mere op for visse dele af Goldman, skriver The Wall Street Journal.
Et lille skridt
Andre i branchen har dog udvist en vis skepsis over for rapportens effekt.
"Vi har allesammen arbejdet i virksomheder hvor du får de her memos. Men et memo går altså kun så langt," siger Michael Mayo, der er analytiker hos Crédit Agricole til New York Times Dealbook og fortsætter:
"Men det kan måske hjælpe til med at definere nogle af de grå områder, og det kan være et lille skridt på vejen for hvordan folk opfatter selskabet. Og det kan samtidig vise klienterne at man prøver at få mere styr på situationen."
Sofistikerings-matrix
Den 63 sider lange rapport sætter gang i 39 konkrete tiltag, der blandt andet indebærer, at Goldman Sachs investeringsklienter nu skal udsættes for en 'sofistikerings-matrix', der skal afgøre, hvor hvilke former for handler der passer til den enkelte klient.
Noget af beslutningskraften i organistationen vil samtidig blive flyttet væk fra handelsdeskene, der ifølge The Wall Street Journal har været den dominerende magtfaktor indenfor Goldman Sachs i de senere år.
Goldman Sachs-rapporten kommer i kølvandet på investerinsgigantens meget omtalte Facebookhandel, der har skabt furore i de amerikanske medier og sat gang i en undersøgelse fra det amerikanske finanstilsyns side.
Facebooksag smadrer Goldmans charmeoffensiv
Mere fra FinansWatch
Konstitueret Danica-topchef holder delvis fast i de kommercielle tøjler efter udnævnelse af ny direktør
Søren Lockwood, der er konstitueret topchef hos Danica og i flere år har været kommerciel direktør, vil også fremover have en finger med i spillet i pensionsselskabets kommercielle aktiviteter. Nyudnævnt kommerciel direktør vil bl.a. have fokus på kommunikationen af tilbud til Danicas kunder og på ny SUL-bekendtgørelse.