Nordea bruger hele værktøjskassen i filial-optimering

Sydbank tog skridtet i sidste uge, at lukke stort set ned for al klassisk kasse-betjening om formiddagen. Nordea vil ikke kopiere, men har stort fokus på filial-netværket.
Foto: /ritzau/Torben Stroyer
Foto: /ritzau/Torben Stroyer

Nordea er i fuld gang med at rulle sin nye filial-struktur ud i hele Norden, hvor den overordnede tanke er, at filialerne deles ind i to dele: et service-center, der varetager de klassiske opgaver, som en bankfilial nu engang kan hjælpe med, og så et rådgivningscenter, hvor kunderne skal kunne få en bedre og mere kvalificeret rådgivning under optimale fysiske rammer.

Men der stopper det ikke for Nordea, understreger Michael Rasmussen, dansk landechef i den nordiske storbank.

Hele værktøjskassen

På spørgsmålet om han for at lade sig inspirere kigger mod Aabenraa og Sydbank, der næsten fuldstændig har sløjfet kasse-funktionerne om formiddagen, er Nordea-chefen dog forbeholden.

”Jeg kan ikke kommentere på, hvad de gør. Men jeg kan sige så meget, at vi bruger hele værktøjskassen, når vi prøver at optimere vores filialnet,” siger Michael Rasmussen.

Han mener, at Nordea har taget en række vidtgående beslutninger, som rækker længere end at lukke ned for kassebetjeningen i formiddagstimerne.

”P.t. kan vi ikke sige noget konkret om, hvad vi har på vej af tiltag, men åbningstider er en oplagt ting at kigge på. Jeg vil dog sige helt overordnet, at vi har det syn på det, at det vigtigste for os er lokal optimering. Så hvad der virker et sted er ikke nødvendigvis det rigtige et andet sted,” siger Michael Rasmussen.

Optimere mixet

Han siger, at han i sin retailorganisation har en hel division, der kun arbejder med distributionssiden i forhold til kunderne.

”De arbejder på, hver eneste dag, at optimere vores filialnetværk og på at optimere det mix, vi tilbyder kunderne. Der er en direktør, der refererer direkte til mig, og det er en ting, som vi har utrolig stor fokus på,” siger Michael Rasmussen.

Læs alt om Nordea-regnskabet

Nordea: Europa vil mangle funding

Nordea-chef: Vores vækst bliver mindre de kommende år

Nordea-chef: Små virksomheder kan ikke skære mere

Rasmussen: Stor fremgang i Danmark isoleret set

Clausen: Hårdt arbejde – ikke rocket science

Rasmussen: Tab på privatkunder er stigende

Clausen vil ikke definere normale forhold

Clausen: Ja, vi har en fordel i Danmark

Nordea forbedrer omkostninger markant i Danmark

Analytiker: Nordea-regnskab varsel om grimme ting på vej

Nordea taber 268 mio. kr. på Pandora

Medarbejderreduktion koster N Læs alt om

Nordea-regnskabet ordea 171 mio. euro

[No available link text]Regnskab: Nordeas bundlinje langt under forventningerne

Nordeas nye filial-struktur op i femte gear

 

Tilmeld dig FinansWatch' gratis nyhedsbrev eller tegn et gratis 30 dages prøveabonnement på FinansWatch her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også