"Det bliver næppe så sexet som bilreklamer"

Danica Pensions marketingchef er klar over sin branches begrænsninger, så derfor bliver vedholdenhed nøglen til succes.
AF STEFAN SINGH KAILAY

FinansWatch vil i den kommende tid bede de ansvarlige for marketingindsatsen hos de større aktører i den finansielle sektor fortælle om deres markedsføringsstrategi efter krisen. I denne omgang fortæller Danica Pensions chef med ansvar for kommunikation og marketing, Jens Christian Nielsen, om pensionsselskabets prioriteringer.

Hvordan opfatter du Danica Pensions brand set i forhold til de andre aktører på markedet?

”Danica Pensions brand står og skal stå for høj troværdighed og seriøsitet. Derfor markedsfører vi os på firmamarkedet under kundeløftet "det sikre valg”. Vi gør det klart, hvad vores kunder kan forvente af os.”

”For at være det sikre valg udfordrer vi hele tiden den måde, som vi arbejder på. ”Det sikre valg” er derfor også i høj grad målrettet internt, så vores medarbejdere ved, hvilken rolle de har for at leve op til at være det sikre valg for vores kunder. Synlighed er dog vigtig for os på lige fod med de andre større aktører i branchen. Synlighed skaber nemlig tryghed og sikkerhed.”

Tilstedeværelse og nærvær

Hvordan skal det udvikle sig i de kommende år?

”Vi udvikler hele tiden vores brand, men vi vil fortsat i vores positionering bestræbe os på at være kundernes sikre valg. Vi vil udvikle de platforme, hvorigennem vi kommunikerer vores kompetencer. Det gælder både nye medier, og især den branding der sker via vores personlige kontakt og relation til vores kunder. Nøgleordene er tilstedeværelse og nærvær.”

Hvordan kommer I konkret derhen?

”Vi skal nå vores mål sammen med vores kunder med fokus på ”Det sikre valg”. De firmakunder, som kender os godt, ved udmærket, hvad vi står for. Vi skal blive bedre til at kommunikere det til resten af markedet.”

Social og digital

Hvilke typer af medier vil I satse på?

”Vi vil bruge et miks af medier. Det er klart, at vi følger med i udviklingen, som især går i retning af digitale medier. Nogle af dem er sociale medier - og mon ikke, at vi kommer til at arbejde på dem på et tidspunkt. Vi skal være tilgængelige for vores kunder på mange platforme for at være i dialog med dem og kende deres behov. Digitale og sociale medier er i den sammenhæng interessante, da de giver mulighed for dialog.”

Hvornår kommer der en ny kampagne fra jeres side?

”Vi arbejder ikke med deciderede kampagner, men arbejder som udgangspunkt med løbende kommunikation, der understøtter vores kundeløfte.”

Reduceret til en fjerdedel

Bliver jeres samlede marketingbudget større eller mindre til i det kommende år?

”Over de seneste tre-fire år er vores marketingbudget skåret ned til ca. en fjerdedel, så det bliver næppe meget mindre. En væsentlig del af forklaringen er, at vi i vores markedsføring alene fokuserer på b-t-b-markedet i modsætning til tidligere, hvor vi via bl.a. tv-reklamer også var på b-t-c-markedet.”

Hvad har du lært om marketing i forhold til pensionsmarkedet?

”Du skal kommunikere kort og klart samt respektere dine kunder, lytte til dem og involvere dem i udviklingen af Danica. Og så skal du være indstillet på, at pension næppe nogensinde bliver sexet og lige så involverende som bilreklamer - derfor skal du være vedholdende.”

FAKTA: Jens Christian Nielsen er chef for Danica Kommunikation med ansvar for kommunikation med kunder, online-medier, pressen og marketing.

  • 46 år gammel.
  • Er uddannet cand.oecon. fra Århus Universitet.
  • Har været hos Danica Pension i fem år.
  • Har tidligere været ansat som konsulent i Økonomiministeriet (1990-1999) og cheføkonom i BRFkredit (1999-2005).

Tryg spiller på hele klaveret

"Vores branche er relativt uinteressant og utroværdig"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også