Frigast: Tilliden skal genvindes

Der udestår nu et langt sejt træk for Pandora for at genvinde investorernes tillid, efter at selskabet tirsdag uventet sænkede de forventninger, som det så sent som i april havde opjusteret til.
AF RITZAU FINANS

Reaktionen på aktiemarkedet er et kursfald på næsten 70 pct., og blandt de skuffede - og ramte - er kapitalfonden Axcel, der ligeledes er repræsenteret i Pandoras bestyrelse.

"Som aktionær må jeg sige, at jeg er meget skuffet, og jeg er meget ked af det på alle aktionærers vegne. Pandora har haft en vækst og har end indtjeningsmargin, som mange ville misunde, men virksomheden har skuffet markedet med at komme med nogle andre forventninger, end markedet havde troet," siger administrerende direktør Christian Frigast fra Axcel, der ejer godt 32 pct. af aktierne i Pandora, og fortsætter:

"Det, vi diskuterer, er vel, at aktiemarkedet har sagt, at vi ikke har tillid til jer, og vi kommer først tilbage med tillid, når I lever op til det, som I fortæller os. Det er vel den grumme historie."

Forventningsdannelse

Han tilføjer, at Pandora bagudrettet har leveret stærk vækst og har en indtjeningsmargin, som mange andre virksomheder ville være glade for, så afstraffelsen af aktiemarkedet har i høj grad noget med forventningsdannelsen at gøre.

"Forventningerne har været skruet for højt op. Vi har været for optimistiske med vores guidance til markedet, og det ændrer vi på - og bliver straffet for. Det må man bare bøje nakken for og sige, at det beklager vi, og nu går vi i gang med at få eksekveret," siger Frigast.

Og netop eksekveringen af selskabets strategi nævnes som et nøgleord bag selskabets nedjustering. Den har simpelthen ikke været god nok, hvilket bestyrelsen har taget konsekvensen af ved at fyre topchefen.

Skuffende udvikling

"Når vi går ned og analyserer det, må vi nok sige, at en væsentlig del af den skuffende udvikling er, at virksomheden ikke har eksekveret ordentligt. Så en stor del af det er selvforskyldt, og det har vi så taget konsekvensen af ved at skifte topledelsen," siger Christian Frigast.

Som eksempler peger han på eksekveringen inden for salg, markedsføring og måske "primært på den operationelle eksekvering rundt omkring, som man måske burde have set og gjort noget ved tidligere".

"En væsentlig del af vores forretning er at sørge for, at vi får mere og mere plads ude i vores butikker, og alene der har vi været væsentligt bagud i forhold til vores planer. Det er sådan en helt række operationelle ting, som ikke er blevet gjort ordentligt. Men det gode er, at det er noget, som vi selv kan gøre noget ved. Så det er lidt selvforskyldt," siger Christian Frigast.

Justeringer

Selv om det er eksekveringen, der i høj grad udpeges som synderen, så vil Frigast dog ikke udelukke, at der kan komme justeringer i Pandoras strategi.

"Der er visse ting i vores strategi, som vi må få testet igennem. For når sådan noget her kommer, rejser der sig naturligvis nogle spørgsmålstegn. Og det er nu en gang bestyrelsens opgave at sikre sig, at strategien er den rigtige, siger han.

(Ritzau Finans)

Pandora-nedtur koster FIH dyrt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også