Her er finansvirksomhedernes slogans

Med slogans og reklamer forsøger virksomhederne at lokke kunder til butikken. Men hvad slår virksomhederne i den finansielle sektor på, og har krisen ændret kommunikationen? Få svaret her.

Vil du stå stærkere, være tryg, gøre det enkelt eller en forskel?

Sloganene eller løfterne i den finansielle sektor er mange. Men hvilke lokkemidler bruger virksomhederne i deres kommunikation til potentielle kunder?

Ifølge lektor i kommunikation fra Aarhus Universitet Poul Erik Flyvholm Jørgensen, der har lavet en undersøgelse af 74 europæiske bankreklamer fra 25 forskellige banker, kan de finansielle virksomheder i deres kommunikation slå på tre ting:

Krisen har ændret kommunikationen

1. De kan sige noget om, hvem de er, og hvad de er gode til.

2. De kan slå på deres troværdighed og retskaffenhed.

3. Endelig kan de kommunikere deres velvillighed og omsorgsfuldhed over for kunderne.

Tidligere benyttede langt de fleste sig af den første mulighed, men det har krisen rykket ved, mener Poul Erik Flyvholm Jørgensen.

Vægt på ekspertise

”Før krisen kunne vi se, at langt hovedvægten lå på ekspertisen, altså 1’eren, lidt på to’eren og ikke ret meget på 3’eren. Men så kommer krisen, og så opdagede kunderne groft sagt, at bankerne ikke duede til det, de sagde, de kunne – altså, at drive deres kernevirksomhed. Når man ser på sloganene i dag, er det overvejende 3’eren, der bliver slået på – at vi er til for kunden,” siger han og fremhæver tre eksempler på forskellige slogans.

”Den, der er fuldstændig anderledes end alle de andre, er Arbejdernes Landsbank, den sidder lige midt i kategori to. AP Pensions ”Din pension, vores ansvar” er kategori tre. Og så er der Nykredit Banks, som er 1’eren,” siger han.

En del af sloganene har en dobbeltbetydning, og det kan betyde, at budskabet ikke kommer klart ud.

Uklare slogan

”Der nogle af de dem, hvor man simpelthen ikke kan se, hvad de kan eller vil, for eksempel Topdanmarks ”Godt hjulpet”. Den er nok ovre i kategori 3, men den bliver lidt uklar, lige som Realkredit Danmarks, ”Fjern tvivlen” – hvad er det for en tvivl, der skal fjernes? Man ved det ikke helt,” siger han og peger på sin personlige favorit.

”Personligt synes jeg, at dem, der er klarest og endimensionelle, er stærkest. En af dem, der kommunikerer stærkt, er BRF Kredit – de er en god ven af huset. De slår på samarbejdet, og det virker godt,” siger han og understreger, at sloganene sjældent kan stå alene, men ofte skal ses i sammenhæng med en billed- eller lydside.

FinansWatch har her samlet en række af de finansielle virksomhed slogan eller løfter:

  • Danske Bank: ”Stå stærkere”
  • Nordea Bank Danmark: "Gør det muligt"
  • Jyske Bank: ”Gør en forskel”
  • Sydbank: ”Hvad kan vi gøre for dig”
  • Nykredit Bank: ”Nykredit er en bank”
  • Arbejdernes Landsbank: ”Bygger på sunde værdier”
  • Realkredit Danmark: ”Fjern tvivlen”
  • BRF Kredit: ”En god ven af huset”
  • Alka: ”Gør det enkelt”
  • Tryg: ”Det handler om at være Tryg”
  • Topdanmark: ”Godt hjulpet”
  • Codan: ”Godt når der sker noget. Og godt når der ikke sker noget”
  • GF Forsikring: ”Forsikring med overskud”
  • AP Pension: ”Din pension, vores ansvar”
  • Industriens Pension: ”Din pensionsløsning - hele livet - helt enkelt”
  • PFA: ”Brug livet"

Her er finansvirksomhedernes slogans

Nyt bureau ser stor styrke i Danske Bank-brand

Her er Danske Banks nye reklamepartner

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også