Frøsig: På den lange bane står vi godt rustet

Karen Frøsig er utilfreds med egenkapitalforrentningen, men glæder sig over fremgangen i den bagvedliggende drift, der vil styrke banken på lang sigt. Basisindtjeningen, eksklusiv handelsindtægter, har aldrig været bedre. (Opdateret 14.16)

146 mio. kr. i engangsomkostninger slår hårdt igennem i Sydbanks regnskab for tredje kvartal, der som følge deraf lander på et rundt 0.

Men Sydbank-chefen Karen Frøsig peger på, at hvis man kigger på andet end bankens nettoresultat for de seneste tre måneder, så vil man finde en bank i fremgang, hvor basisindtjeningen, eksklusiv handelsindtægter aldrig har været bedre.

”Jeg synes faktisk, at det er et regnskab med mange gode takter. Vi har fremadrettet rigtig stærke muligheder, men det er klart, at vores egenkapitalforrentning p.t. ikke er i orden, primært fordi der er omkostninger af engangsmæssig karakter, der slår igennem,” siger Karen Frøsig til FinansWatch.

Uhyre vigtigt

Hun fremhæver bankens basisindtjening, der aldrig har været højere. Hvis man ser bort fra handelsindtægterne. Her landede Sydbank i 3. kvartal 852 mio. kr., mod 799 mio. kr. i årets første kvartal og 832. mio. kr. i samme kvartal sidste år.

”Det er uhyre vigtigt for en bank, at dine indtægter stiger der, for det viser, at vores indtjeningskraft er forbedret på den grundlæggende bankdrift. Når det er sagt, ved jeg godt, at vi har nogle udfordringer på handelssiden, men dem arbejder vi også på at løse hver eneste dag,” siger Karen Frøsig til FinansWatch.

Hvad gør du der for at forbedre handelsindtjeningen?

”Det er kunderettede initiativer, fordi vi simpelthen skal have flere kunder på bøgerne. Men hos os er det anderledes end de fleste andre steder, når du skal vurdere vores handelsindtjening, fordi det både afspejler resultaterne nede fra vores dealerrum, men også den indtjening vi henter ude fra filialerne, hvor kunderne køber eksempelvis investeringsbeviser ind til deres pension. Men overordnet set skal vi have flere kunder i begge lejre,” siger Karen Frøsig.

Omkostninger falder

Sydbank-chefen er også særdeles tilfreds med, at bankens omkostninger er faldende, når man altså ser bort fra dem af engangskarakter her i tredje kvartal.

Her viser basisomkostningerne en faldende trend, hvor de er faldet fra 650 mio. kr. i 1. kvartal til at udgøre 587 mio. kr. i tredje kvartal. Her siger Frøsig dog, at banken har tradition for at afholde så mange omkostninger som muligt i første kvartal.

”Men billedet er, at vores omkostninger bevæger sig i den rigtige retning, nedad,” siger Karen Frøsig.

Sydbank-chefen ser frem til de kommende år, hvor hun er overbevist om, at hun sammen med medarbejderne kan vise, at banken har ageret fornuftigt de senere år og gennemført langsigtede tiltag, frem for at prøve at beskytte et enkelt kvartalsregnskab.

”Vi har ikke ladet os friste af kortsigtede gevinster. Vi har bl.a. været gode til at hente nye kunder, som kan sikre bankens vækst og indtjening mange år frem. Det nytter eksempelvis ikke noget at hente kunder, hvis du mister dem hurtigt igen. Derfor er vi glade for, at for hver gang vi henter tre nye kunder, der mister vi kun en. Det viser, at vi står stærkt langsigtet,” siger Sydbanks CEO.

 

Frøsig: Egenkapitalforrentning skal meget højere op

Pengemarked stadig lukket land for Sydbank

Regnskab: Meget skuffende tal fra Sydbank

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også