Teknologien skal sikre Danske Banks vækst

Det er ikke mindst teknologiske landvindinger, der skal sikre Danske Bank markedsandele de kommende år.

Bedre kundeservice, fokuseret kanalstrategi og ny teknologi skal på tværs af landegrænserne være med til at sikre fremtidens vækst for Danske Bank.

Ikke mindst teknologisk har topchef Peter Straarup store forventninger til sin bank.

”Vi har nogle helt særlige produkter og tilbud, der er med til at understøtte vores ambition om organisk vækst. Hvad enten det gælder vores mobilbank, vores cach-management-systemer eller digitaliseringen af bankens processer og forretningsaktiviteter med kunderne,” siger Peter Straarup.

Bank på mobilen

Han fremhæver Danske Banks førerposition på applikationer til smartphones, der gør det muligt at klare væsentlige dele af bankforretningerne via Iphone eller Android, som en billet til fremtidens bankforretning.

Men I bliver næppe ved med at være alene på det marked?

”Nej, det er der også snart andre, der har de tilbud. Men så vil vi være rykket videre med f.eks. en applikation, der gør det muligt at tage et billede af en girotalon med sin iPhone og blot trykke betal for at gennemføre betalingen,” siger Peter Straarup.

Selvom han erkender, at det ikke altid er en fordel at være first mover med ny teknologi, er han ikke i tvivl om, at det er vigtigt, når det gælder de populære smartphones.

”Der er virkelig hype om iphone og android-telefoner, og der er allerede udsendt så mange telefoner, at der er en potentiel kundebase på millioner af kunder. Derfor er det vigtig for en bank at være først,” siger han.

Danske Bank skal tilbage i Danmark

Han håber, at de teknologiske landvindinger kan være med til at få Danske Banks til igen at vinde markedsandele i den pressede danske bankforretning.

”I de seneste 7-8 år har vi gennemført en tilpasning af distributionsnettet i bankforretningen i Danmark. Siden vi fusionerede Realkredit Danmark, BG Bank og Danske Bank, har vi lukket over 300 filialer og sagt farvel til mange medarbejdere. Det har været meget gavnligt for bankens bundlinje, men har også betydet, at vi har tabt nogle markedsandele,” siger Peter Straarup.

Straarup lukker krigskassen til 2014

Det er dog ikke kun nedlukning af filialer, der har kostet. Danske Bank har om nogen lidt skade på imagekontoen under den finansielle krise. Og trods en række tiltag for at forbedre både rådgivning og image, ligger Danske Bank stadig i den tunge ende, når kunderne bliver bedt om at vurdere. Det er senest blevet bekræftet i den netop offentliggjorte Netbankanalyse 2010 fra Analyse Danmark.

”Bankforretningen i Danmark er nu fokuseret på kundetilfredshed og på den organiske udvikling. Den har gode produkter, men skal genvinde sin imagemæssige position og se sine markedsandele vippe den anden vej. Det er ikke nogen lille opgave at genvinde sin position, men det går udmærket,” siger Peter Straarup.

Danske Bank har i dag godt 300 filialer i Danmark. En udvikling, som Peter Straarup forventer vil være flad de kommende år.

Peter Straarup om:

Norge og Sverige:

”I Norge og Sverige har strategien i høj grad været rettet mod de store og mellemstore i erhvervssegmentet. De enheder har vist god vækst og de to lande viser bedre økonomiske takter end de øvrige lande, og det afspejler sig også i regnskaberne. Det forventer jeg fortsætter og derfor bør vi tage markedsandele i Sverige og Norge,” siger Peter Straarup.

Finland:

”I Finland så man et meget kraftigt tilbageslag i 2009. Sampo Bank overtog vi for nogle år siden, der har vi indrømmet haft nogle administrative ting i forbindelse med overgangen til vores IT-system. Det er overstået nu. Sampo Bank leverer en god service og skal nu kigge fremad og vokse. Det samme er ambitionen i Norge og Sverige,” siger Peter Straarup.

Baltikum:

”Baltikum er på vej ud af en dyb recession. Og på nuværende tidspunkt har vi ikke en ambition om at tage markedsandele. Det kan komme. Men vi har det ikke på nuværende tidspunkt. Vi ligger godt i Baltikum, fordi vi er størst i det land, der har den bedste økonomiske situation, Estland, der er på vej ind i euroen. Ambitionen er heller ikke at neddrosle, men at køre ligeud,” siger Peter Straarup.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også