AL: Roskilde-kunder passer ind i vækststrategi

Arbejdernes Landsbanks overtagelse af de 4.000 privatkunder er en forretningsmæssig gevinst, som passer til ambitionen om at vækste inden for privatsegmentet, lyder det fra direktør Gert Jonassen.

Arbejdernes Landsbank har en ambition om at vækste gennem privatkundesegmentet.

Derfor er løsningen med de strandede Roskilde Bank-kunder en forretningsmæssig gevinst, siger direktør i Arbejdernes Landsbank Gert Jonassen. Han håber på, at de i mange tilfælde økonomisk belastede Roskilde-kunder, vil føre til langsigtede forretninger.

”Vi tror på, at vi kan få mange af kunderne rejst igen, og så bliver de ganske almindelige, gode kunder hos os, som vi kan have en fremadrettet forretning med dem,” siger han.

Styrker postition på Sjælland

Overtagelsen af kunderne styrker bankens position på Sjælland, hvor man i forvejen har oprustet, da man overtog flere filialer og kunder fra Roskilde Bank efter krakket i 2008. Dengang overtog banken 11.000 privatkunder, der var ien noget bedre økonomisk forfatning end de seneste 4000.

Gevinsten fra de 4.000 kunder vil ifølge Gert Jonassen ikke slå igennem med det samme, men sætter luft under ambitionen om en stille og rolig bæredygtig vækst for banken.

”Så stor en vækst er det ikke. Det vil betyde en tilgang i vores forretning, men det er ikke noget, der vil korrigere vores resultater. Det er en stille og rolig udbygning af vores forretning med nogle af dem, vi vil kalde vores primære kunder, altså ganske almindelig lønmodtagere,” siger han.

Hvad prisen har været for de 4.000 privatkunder vil Gert Jonassen ikke oplyse.

En stor opgave

”Det er en stor blanding af indlån og udlån, nogle nedskrivninger og depoter og garantier, realkreditlån, så det er sammensurium. Goodwill er sat til nul, men det siger jo ikke noget om prisen”.

Finansiel Stabilitet har ikke lagt skjul på, at de ville gå langt for at komme af med kunderne. Sidder du og godter dig?

”Nej. Det her er en stor opgave, som vi har diskuteret indgående, men vi følte at det var en okay type forretning, hvor der vil være en fornuftig bundlinje”.

Nej tak til erhverv

Tilbage i Roskilde Bank er der nu cirka 3.000 erhvervskunder, som der skal findes en løsning til, men det bliver ifølge Gert Jonassen ikke i Arbejdernes Landsbank.

”Der er nogle store og tunge erhverv i Roskilde Bank, som driver en type erhverv, vi ikke har forstand på, så det holder vi os fra,” siger han.

I løbet af 2011 vil alle de 4.000 privatkunder, som Arbejdernes Landsbank har overtaget fra Roskilde Bank, blive inviteret til et rådgivningsmøde.

Minister opfordrer til løsning for erhverskunder

Flere år til lyset slukker i Roskilde Bank

Arbejdernes Landsbank overtager Roskilde Bank-kunder

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også