Boom i efterforskning af forsikringssvindel

Pensionsselskaber hyrer i stigende omfang efterforskere, der skal afsløre forsikringssvindlere. Alm. Brand sparer årligt omkring 45 mio. kr. takket være efterforskning.

Hos landets forsikringsselskaber er efterforskning et våben, der i stigende grad bliver brugt mod forsikringssvindel.

Den øgede efterforskning sparer hvert år forsikringsselskaberne for uberettigede erstatningsudbetalinger. Specielt bilsager og tyverier er under luppen hos efterforskerne, der typisk har en fortid i Politiet.

På brancheniveau er antallet af efterforskere vokset fra cirka 10 personer i 1990erne til omkring 45 i dag, vurderer skadechef i TopDanmark Eric Erichsen.

Efterforskningsafdelinger vokser

"Forsikringsselskaberne, inklusive Topdanmark, har fået øjnene op for, at der sker massiv forsikringssvindel, og vi vil gerne have fat i svindlerne," siger han.

Også hos Alm. Brand er efterforskningen, der hvert år sparer selskabet omkring 45 mio. kr., et område, der de seneste år er blevet styrket. I de fire år skadedirektør Brian Wahl Olsen har haft ansvaret for efterforskerne, er efterforskningsteamet blevet dobbelt så stort, og den udvikling vil fortsætte, mener han.

"I dag har vi en selvstændig afdeling på syv, otte mand. I fremtiden tror jeg, vi vil opruste både mandskab og teknologi," siger Brian Wahl Olsen.

Ingen Sherlock Holmes

Selvom forsikringsselskaberne gerne i et vist omfang vil være åbne omkring efterforskningen, er det ikke alt, der kan afsløres. Men ifølge Eric Erichsen foregår langt den meste efterforskning via samtaler med kunden.

"Det er for så vidt meget udramatisk - vi tager ud og snakker med kunderne. Mange gange viser det sig heldigvis, at der ikke er noget i det," siger Eric Erichsen.

Men der bliver også foretaget personovervågninger. Hos Alm. Brand er der cirka fem til otte sager om året, hvor man observerer en kunde, der er under mistanke for svindel.

"Det er de ekstreme sager, hvor der typisk er meget store beløb involveret," siger Brian Wahl Olsen.

Forsikringsselskaberne understreger, at efterforskningen sker til gavn for de ærlige kunder.

"Når vi går ud og spørger, om det er et område, der skal gøres noget ved, er den almindelige kunde glad for, at vi gør det. For det betyder jo til syvende og sidst, at vi sparer nogle penge," siger Brian Wahl Olsen.

Svindel i milliardklassen

Hos brancheorganisationen Forsikring & Pension forstår man godt, at forsikringsselskaberne efterforsker mistænkelige anmeldelser.

"Fra andre lande ved vi, at mellem 5 og 10 pct. af erstatningsudbetalingerne er svindel. Det er svindel i milliardklassen, så det er nødvendigt over for de ærlige kunder, at man ikke får erstatninger, som man ikke er berettiget til," siger underdirektør i Forsikring & Pension Hans Reymann-Carlsen.

Hos brancheorganisationen er man dog opmærksom på, at efterforskningen er forbundet med etiske dilemmaer. Derfor har Forsikring & Pension udviklet en række retningslinjer, som selskaberne skal overholde, når de efterforsker forsikringssvindel.

Læs profilen På sporet af svindlerne

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også