Klumme: Bankens kommende it-platform må ikke besluttes i it-afdelingen

Beslutningen om, hvilken teknologi der skal vælges som fundament for bankerne forretningstransformationen, bør være øverst på topledelsens agenda, skriver Klaus jensen fra konsulenthuset Accenture i ny klumme.
Foto: Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen
Af Klaus jensen, Banking Lead hos Accenture

Bankernes stræben efter på én gang at blive mere relevante for deres kunder og samtidig forbedre deres lønsomhed stiller krav til de bagvedliggende it-systemer.

Den teknologiske platform vil i mine øjne blive afgørende for bankernes evne til at gennemføre den nødvendige forretningsmæssige transformation til en mere agil, omkostningseffektiv bank, som er i stand til at nytænke kunderejsen med hjælp fra kunstig intelligens og machine learning. Og som i sidste ende er rustet til at tage konkurrencen op med kommende digitale udfordrere, der har en helt anden omkostningsstruktur.

Beslutningen om, hvilken teknologi der skal vælges som fundament for forretningstransformationen, bør være øverst på topledelsens agenda. Nok er det teknisk, men det er samtidig en beslutning om bankens strategiske retning, som hænger uløseligt sammen med den konkrete teknologi.

Skyen er uundgåelig

Skyen er helt central i bankernes transformation, fordi den populært sagt gør det muligt hurtigere at tilpasse sig til kundernes krav uden at skulle skele til de komplekse bagvedliggende it-systemer. Forbruget kan skaleres, så det passer til det faktiske behov for både nyudvikling og drift. Samtidig kan der tændes og slukkes for forskellige typer services og softwarepakker i skyen alt efter, hvad der er brug for. På den måde følger bankens it-budget det behov, som banken reelt har.

Selvom skyen er bredt accepteret som fremtidens infrastruktur for bankernes it-systemer, og de store globale banker allerede bruger millioner på at definere og implementere deres rejse til skyen, er der endnu kun få af dem, der har høstet de lovede fordele ved at migrere til skyen. Og mange har måtte erkende, at det kan være en lang, dyr og pinefuld rejse.

Klaus jensen, Banking Lead hos Accenture | Foto: PR / Accenture
Klaus jensen, Banking Lead hos Accenture | Foto: PR / Accenture

Det kræver omhyggeligt udformede transformationsplaner og en redefinering af bankernes driftsmodeller at opbygge, implementere og drive servicetjenester i skyen sikkert, omkostningseffektivt og i overensstemmelse med lovmæssige krav.

Mainframen er nok rygraden, men den kan ikke stå alene

En af de væsentligste parametre for at lykkes med transformationen er at få styr på mainframen. Mainframen er de computere, som de danske banker gennem længere tid har brugt til at køre deres banksystemer. Mainframen er kendt for sin robusthed, stabilitet og evne til at håndtere de store mængder af transaktioner, der kører igennem en bank på daglig basis uden forstyrrelser.

Men mainframen kan ikke matche skyen, når det kommer til agilitet, skalerbarhed og omkostningseffektivitet, som er helt afgørende, hvis bankerne for alvor skal ind i den digitale tidsalder, matche konkurrenterne og udvikle forretningen. Samtidig har kundernes stigende brug af bankernes digitale serviceydelser kombineret med et øget behov for innovation gennem de seneste år været med til at drive it-omkostningerne op for bankerne – også hvis vi ser bort fra it-omkostninger på complianceopgaver. Derfor er der behov for en ny tilgang.

Enhver beslutning om, hvordan bankernes fremtidige it-systemer skal se ud, vil derfor blive en drøftelse af skyen versus mainframe eller en form for sameksistens mellem de to.

Og ledelsen i bankerne bør tage del i denne diskussion og beslutningsproces, som måske på overfladen handler om it, men i virkeligheden handler det om den strategiske tilgang til bankens fremtid og ikke mindst om at øge både top- og bundlinje.

Klumme: Automatisering er svaret på flere compliance-opgaver 

Klumme: Nedlukningen kan være genvej til den digitale motorvej for bankerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også