Henrik Sass ser positivt på finanskriseråd

Selvom erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) ser positivt på anbefalinger fra ekspertudvalg til at undgå en ny finanskrise, så vil han onsdag ikke lægge sig fast på, om anbefalingerne skal omsættes til politik.
Henrik Sass Larsen | Foto: NIELS HOUGAARD
Henrik Sass Larsen | Foto: NIELS HOUGAARD
AF RITZAU FINANS

Formanden for udvalget om finanskrisens årsager, professor ved CBS Jesper Rangvid, har onsdag afleveret udvalgets rapport til erhvervs- og vækstministeren med de 18 anbefalinger.

"Jeg vil nu se nærmere på udvalgets anbefalinger til fremadrettede initiativer. Jeg er umiddelbart positivt indstillet over for langt de fleste, men den konkrete udmøntning kræver yderligere overvejelser," siger Henrik Sass Larsen i en pressemeddelelse.

Udvalget af eksperter er nedsat af regeringen og har det seneste halvandet år kulegravet grundene til, at finanskrisen ramte Danmark hårdere end mange andre lande. Rapporten som blev overrakt ministeren fylder 488 sider.

"Jeg vil gerne takke udvalget for dets store arbejde med at udarbejde en grundig og nuanceret analyse af årsagerne til finanskrisen," siger Henrik Sass Larsen.

Eksperterne anbefaler blandt andet, at det skal det være sværere for bankerne at låne store beløb ud til enkeltkunder. De mange danske bankkrak skyldes ofte, at netop de store engagementer går galt.

Ekspertgruppen foreslår også, at nye bestyrelsesmedlemmer skal på skolebænken.



/ritzau/

Rapport: Danske SIFI-krav bør måske være endnu højere

Rangvid: Upsidemodel stærkt overvurderet

Overblik: Derfor ramte finanskrisen så hårdt

Finanstilsynet: Rangvid støtter vores arbejde

Rangvid: Vi tør godt sige det - finanspolitikken var for løs

Professor gør oprør i kriserapport

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også