PFA gentager succes ved Årets Digitale Finansvirksomhed

Landets største pensionsselskab er også Årets Digitale Finansvirksomhed blandt pensionsselskaberne ved FinansWatchs og analysehuset Wilkes prisuddeling. Konkurrent vinder særpris.
Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Lars Krabbe/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

PFA vinder for andet år i træk prisen som Årets Digitale Finansvirksomhed, som FinansWatch og analysehuset Wilke står bag.

PFA vinder prisen foran Danica Pension og Sampension.

Sejren glæder Kasper Rønnov Molin, chef for digital, i PFA.

"Det betyder rigtig meget for os, fordi det er et område, vi i mange år har haft et stort fokus på. Virksomheder og slutkunder forventer jo, at vi kan håndtere rigtigt meget digitalt. Derfor er det ekstra vigtigt med anerkendelsen," siger han til FinansWatch.

Har rykket på sociale medier

PFA får den bedste bedømmelse for sin innovationsevne og for sit arbejde med sociale medier og den næstbedste bedømmelse for sin hjemmeside.

Samtidig opnår PFA Pension den bedste bedømmelse for sit interne arbejde med robotproces-automatisering og kunstig intelligens og den næstbedste bedømmelse for sit arbejde med strategien for det digitale område.

Kasper Rønnov Molin fortæller, at PFA i løbet af det seneste år især har skruet op for indsatsen på de sociale medier.

"Der har vi haft et godt samarbejde om internt på tværs af afdelinger. Der har der været lagt en meget klar strategi for et par år siden, og der kan vi se, at det bærer frugt," siger han.

Desuden har PFA arbejdet med nye produkter inden for selvbetjening og rådgivning, ligesom selskabet har gjort en indsats for at gøre de digitale produkter mere målrettede.

Derudover mener PFA, at selskabet er blevet bedre til at samle data i forhold til, hvordan løsninger bliver taget i brug, og blandt andet har selskabet fået aktiveret sit såkaldte kundepanel.

Kasper Rønnov Molin peger på flere ting, der lige nu er på dagsordenen på den digitale front hos selskabet. 

"Vi er for det første rigtig optaget af at lave sammenhængende kunderejser. Altså hvordan binder vi de digitale værktøjer sammen, og hvordan kan vi hele tiden sikre, at kunden får en målrettet og sammenhængende service," siger han.

Derudover fokuserer PFA også på, hvad Kasper Rønnov Molin betegner som "assisteret betjening". Her kommer PFA til at lancere en række løsninger, hvor der er fokus på at hjælpe både kunder og rådgivere via blandt andet kunstig intelligens.

Konkurrent vinder særpris

Mens PFA altså vinder hovedprisen blandt pensionsselskaberne foran blandt andre Danica, så er forholdet vendt rundt, når det gælder prisen for bedste digitale kundeløsninger i sektoren.

Her sejrer Danica nemlig foran PFA og Lærernes Pension.

Danica Pension får den bedste bedømmelse for sin hjemmeside, den næstbedste bedømmelse for sit arbejde med sociale medier og den tredjebedste bedømmelse for sin personlige ’Min side’. Det er primært i ekspertvurderingen, at Danica Pension får gode vurderinger.

Corona satte en stopklods for årets fysiske prisuddeling, der skulle have været løbet af stablen den 10. september på en konference hos det digitale bureau Charlie Tango. 

Undersøgelsen bag kåringen er en del af rapporten "Digital Finans 2020", der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her:

https://insight.finanswatch.dk/rapporter/2020/digital-finans/

Læs mere om FW Insight her

https://insight.finanswatch.dk/

Danske Bank løber igen med ”the double” ved Årets Digitale Finansvirksomhed 

Jutlander Bank tager sejr ved Årets Digitale Finansvirksomhed 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også