Måling: Nordea hårdt ramt af kundeflugt

Den store årlige kundemåling i finanssektoren viser, at Nordea har tabt tusindvis af kunder, mens kundetilfredsheden styrtdykker. Kunderne er i fokus i 2017, bedyrer Nordeas bankdirektør. Imens fortsætter ærkerivalen Danske Bank opturen og kundejagten.
Torben Laustsen, direktør i Nordea med ansvar for privatkunder. | Foto: Finn Frandsen/Polfoto
Torben Laustsen, direktør i Nordea med ansvar for privatkunder. | Foto: Finn Frandsen/Polfoto

Der er tilbagegang over stort set hele linjen for Nordea ifølge den første store måling af kundetilfredsheden i bankerne i Danmark i 2016 fra konsulenthuset Voxmeter, skriver Finans.dk. Ifølge Voxmeter valgte næsten 40.000 kunder at forlade Nordea sidste år, hvilket gør det til den bank, som styrtbløder klart flest kunder herhjemme.

"Nordea har mistet rigtig mange helkunder. For at sætte det i relief har Nordea mistet, hvad der svarer til hele Ringkjøbing Landbobanks kundemasse på bare ét år, så det er alvorligt," siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter, til Finans.

Nordea topper tilmed listen over banker med den mest svækkede kunderelation i 2016, og blandt landets store banker er Nordea den, som flest kunder — 39 pct. — overvejer at forlade. Samtidig er Nordea den af storbankerne, som ifølge kunderne har den mindst professionelle ledelse og færrest superloyale kunder.

"Vi tager denne og andre undersøgelser meget seriøst og har i resten af 2017 i vores planer kun ét hovedtema, og det er kunderne i fokus. Vi kan og skal gøre det bedre," siger Torben Laustsen, direktør i Nordea med ansvar for privatkunder, til Finans.

Til sammenligning oplevede ærkerivalen Danske Bank for første gang siden 1999 et år med en samlet kundetilgang på 5.000 nye kunder ifølge Voxmeter.

Her er Nordeas hemmelige plan: Priser skal op og omkostninger kraftigt ned

Nordea får hug i ny kundeundersøgelse

Ny dansker i Nordeas topledelse skal gøre det umulige

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også