Måling: Nordea hårdt ramt af kundeflugt
![Torben Laustsen, direktør i Nordea med ansvar for privatkunder. | Foto: Finn Frandsen/Polfoto](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9315590.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Torben%2520Laustsen%2520Nordea.jpg)
Der er tilbagegang over stort set hele linjen for Nordea ifølge den første store måling af kundetilfredsheden i bankerne i Danmark i 2016 fra konsulenthuset Voxmeter, skriver Finans.dk. Ifølge Voxmeter valgte næsten 40.000 kunder at forlade Nordea sidste år, hvilket gør det til den bank, som styrtbløder klart flest kunder herhjemme.
"Nordea har mistet rigtig mange helkunder. For at sætte det i relief har Nordea mistet, hvad der svarer til hele Ringkjøbing Landbobanks kundemasse på bare ét år, så det er alvorligt," siger Christian Stjer, adm. direktør i Voxmeter, til Finans.
Nordea topper tilmed listen over banker med den mest svækkede kunderelation i 2016, og blandt landets store banker er Nordea den, som flest kunder — 39 pct. — overvejer at forlade. Samtidig er Nordea den af storbankerne, som ifølge kunderne har den mindst professionelle ledelse og færrest superloyale kunder.
"Vi tager denne og andre undersøgelser meget seriøst og har i resten af 2017 i vores planer kun ét hovedtema, og det er kunderne i fokus. Vi kan og skal gøre det bedre," siger Torben Laustsen, direktør i Nordea med ansvar for privatkunder, til Finans.
Til sammenligning oplevede ærkerivalen Danske Bank for første gang siden 1999 et år med en samlet kundetilgang på 5.000 nye kunder ifølge Voxmeter.
Her er Nordeas hemmelige plan: Priser skal op og omkostninger kraftigt ned
Relaterede artikler
Kunderne giver Nordea dumpekarakter
For abonnenter