Dagligvarebutikker afviser MobilePay-gebyr

Et påbud fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har åbnet op for gebyrer på MobilePay-betalinger, men de fleste store kæder i dagligvarebranchen afviser at udnytte gebyret.
Foto: Danske Bank
Foto: Danske Bank
HENRIK PHILIP HARE, FINANS.DK

Tidligere fredag kom det frem, at et nyt påbud fra Konkurrence- og forbrugerstyrelsen åbner op for, at butikker med MobilePay kan lægge gebyret fra betalingen direkte over på kunden.

Danske Bank, der står bag MobilePay, havde ellers tidligere gjort det til et krav for butikker med MobilePay, at de ikke måtte sende gebyret videre til kunden. Men det er altså nu blevet muligt.

Der kommer dog tilsyneladende ikke noget gebyr på indkøbene til påskefrokosten. En rundspørge til en række dagligvarekæder viser nemlig, at gebyret ikke kommer i brug der.

Danske Bank forventer ingen gebyrer på Mobilepay 

»Rema 1000 kommer ikke til at sende gebyret videre til kunderne,« oplyser økonomidirektør i Rema 1000 Torben L. Sørensen.

Heller ikke i Dansk Supermarkeds kæder (Netto, Føtex, Blika og Salling) kommer gebyret til at ramme MobilePay-betalende kunder.

»Det er ikke en kendelse, der omfatter os, idet denne begrænsning ikke har eksisteret i vores aftale med Danske Bank. Vi opkræver alligevel ikke gebyr for brug af Mobile Pay i dag, og det ændrer denne kendelse ikke på fremadrettet,« oplyser Dansk Supermarked.

Kun hos Coop, der bl.a. står bag Kvickly og Fakta, er der en smule forbehold i svaret.

»Vi har ikke taget stilling til det endnu. Men det er rart at have muligheden,« siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

Danske Banks nye Mobilepay-terminaler kan ikke modtage Dankort 

Usikkerheden skyldes dog til dels, at MobilePay ikke står øverst på dagsordenen i kæden.

»Generelt er det ikke noget, vi går op i. MobilePay bliver jo brugt i begrænset omfang i dagligvarebutikkerne, så det rykker ikke noget for os,« siger Jens Juul Nielsen.

Danske Bank regner heller ikke selv med, at det nye påbud reelt får nogen effekt.

»Generelt styrker man nok ikke sin popularitet hos forbrugeren ved at påføre gebyr. Jeg har ikke endnu oplevet, at butikker har efterspurgt muligheden for at overføre gebyret til forbrugeren,« udtalte Mark Wraa Hansen, chef for MobilePay i Danske Bank, fredag til Ritzau.

Danske Bank må ikke diktere gebyrfri Mobilepay-betaling

Ingen hjælp, hvis datteren lænser kreditkortet med MobilePay 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også