Politianmeldelse af Jyske endt med bøde

25.000 kr. Så meget koster det Jyske Bank, at man havde valgt at lægge de krævede oplysninger om et lån i en internetreklame et klik bag reklamens forside.

Bøden kommer efter Finanstilsynet i januar 2012 politianmeldte blandt andet Jyske Bank for ikke at gøre oplysningerne umiddelbart tilgængelige.

Og banken gør i en meddelelse klart, at man betaler - men også at man ikke er synderligt tilfredse med, at man skal leve op til flere regler end ikke-finansielle virksomheder, når det kommer til reklame.

Under overskriften "Jyske Bank betaler 25.000 kr. i bøde for et ekstra klik," skriver banken:

Dobbeltregler

"Jyske Bank konstaterer efter Finanstilsynets politianmeldelse, at der i offentlige myndigheders vejledninger ikke er det samme syn på, hvornår prisoplysningsregler er opfyldt på internettet. Forbrugerombudsmanden har i en stadig gældende vejledning tilkendegivet, at tilgængelighedskravet i internetreklamer er opfyldt, hvis man ved et enkelt klik kan komme frem til de lovpligtige oplysninger. Det var netop tilfældet i den internetreklame på bankens hjemmeside, som Jyske Bank nu har fået en bøde for i henhold til Finanstilsynets prisskiltningsbekendtgørelse, der ikke skelner mellem trykte medier og internettet som interaktivt medie."

Men der altså lovgivningsmæssig forskel på banker og andre virksomheder, når det kommer til reklame, konstaterer banken videre:

"I modsætning til ikke-finansielle virksomheder, der alene skal leve op til Forbrugerombudsmandens krav, så skal Jyske Bank efterleve Finanstilsynets regler på området. Derfor har Jyske Bank valgt at betale bødeforelægget på 25.000 kr. for i en henvisning/teaser på bankens hjemmeside i efteråret 2011 at have overtrådt en af bestemmelserne i Finanstilsynets bekendtgørelse om information til forbrugere om priser m.v. i pengeinstitutter."

Bølge af anmeldelser

I et interview om sagen i januar 2012 forklarede Jyske Banks juridiske chef Peter Stig Hansen overfor FinansWatch, at Jyske simpelthen ikke havde været opmærksom på tilsynets regelsæt:

”Sagen drejer sig for os i alt sin enkelthed om, at Finanstilsynet har en vejledning der lyder, at man har lov til at lave nogle simple overskrifter eller teasere i reklameøjemed, uden at alle priser skal angives," sagde Peter Stig Hansen til FinansWatch og fortsatte:

"Der er vi så for skade kommet til at fortolke sådan, at vores måde at gøre det på var i overensstemmelse med reglerne, men får så at vide fra tilsynet, at lige så snart man bruger ét tal, så skal resten af oplysningerne også være der. Det har vi simpelthen ikke været opmærksomme på. Men nu forventer vi at få et bødeforlæg fra politiet, og før vi har fået det, vil vi ikke tage stilling til, hvad vi gør."

Jyske Banks nu lukkede anmeldelse var en af de første i en undersøgelse fra tilsynet, der endte med, at hele 22 banker blev politianmeldt.

 

Tidligere:

Tilsyn: Hvor svært kan det være?

Tilsynet politianmelder 15 pengeinstitutter

"Det har vi simpelthen ikke været opmærksomme på" 

Finanstilsynet politianmelder Jyske, Limfjorden og Vokslev 

Finanstilsynet har forkerte priser under lup

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også