Coop-formand: Bankkunder skal kapres med enkle produkter

Coops kommende bank vil ikke give samlerabatter eller tilbyde komplekse investeringer. Alt skal være så simpelt som muligt, lyder mantraet.
AF RITZAU FINANS

What you see is what you get.

Sådan beskriver bestyrelsesformand i Coop, Lasse Bolander, den bank, koncernen vil slå dørene op til i efteråret, efter Coops landsråd lørdag eftermiddag sagde ja til bankplanerne.

"Vi vil tilbyde kunderne en enkel og gennemskuelig bank. En bank til danskere, som kan lide enkelte produkter til attraktive priser. Ikke noget med at pakke tingene ind og give mere rabat jo flere produkter, man køber. Det skal være enkelt. Man kan desuden komme i kontakt med sin bank i hele landet, nærmest på alle tidspunkter efterhånden," siger han til Ritzau.

Ambitionen er, at koncernen kan slå dørene op til den nye bank inden årsskiftet. Til at begynde med vil banken dog kun tilbyde de mest gængse bankydelser:

"En lønkonto, en opsparingskonto, et kreditkort, en kassekredit - de basale ting. Og så må vi jo se, hvordan ting udvikler sig," siger formanden.

Ingen bankrådgivere

Banken vil først og fremmest være en netbank, men med Coops 1200 butikker bliver der ligeledes mulighed for at "gå i banken" i sin lokale brugs, Irma, Kvickly eller Fakta.

"I den enkelte butik bliver der mulighed for at aflevere girokort, sætte penge ind eller hæve penge. Men man kan ikke få bankrådgivning, da det kræver faguddannede medarbejdere. Og det bliver jo kassemedarbejderne, der skal tage sig af det," uddyber han.

For at få danskerne til at tænke på Coop som en bank og ikke kun et sted, hvor man foretager sine indkøb, vil koncernen have fat i dem, der i forvejen bruger Coop, siger Bolander:

"Vi har 1,3 millioner medlemmer, og derudover er der fem millioner kunder igennem butikkerne hver uge. Derigennem kan vi markedsføre banken: Ud over gode tilbud på dagligvarer kan vi også tilbyde en attraktiv rente på en kassekredit eller et indlån."

Ifølge Bolander har de dygtigste af internationale detailvirksomheder med egen bank 20 procent af deres medlemmer som kunder i banken. Derfor ville det være en succes for Coop at kunne opnå samme andel.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også