Svindlere snød bankkunder for tocifret millionbeløb i første halvdel af året

De kriminelle er vældig godt trænede, siger chef for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet i Nordea.
Mange danskere kommer uheldigt ud af samtaler med svindlere. | Foto: Pr / Sydbank
Mange danskere kommer uheldigt ud af samtaler med svindlere. | Foto: Pr / Sydbank

Banker har sat mange ressourcer ind på at stoppe kriminelle med at snyde danskere for deres penge. Men svindlerne har fortsat succes med deres forehavende. Det viser nye tal fra Finans Danmark, som erhvervsmediet Finans har beskrevet. 

I første halvdel af året løb svindlerne afsted med 20,8 mio. kr. af den type, der betegnes som investeringssvindel, dvs. hvor kunder overtales til at bruge penge på tvivlsomme investeringer. Enten ved at overføre penge eller ved at følsomme oplysninger lokkes ud af dem. 

”Kriminelle er blevet rigtig dygtige til at overbevise folk om at hoppe i fælden. For eksempel at investere på egen hånd i nogle investeringsfirmaer, der virkelig lover noget, der er for godt til at være sandt. Og vi må erkende, at de kriminelle er vældig godt trænet,” siger chef for bekæmpelse af økonomisk kriminalitet i Nordea, Anita Nedergaard, til Finans. 

Danske banker har i første halvdel af året registreret 385 sager, og i 205 af sagerne endte udfaldet til svindlernes fordel. I de øvrige sager fik bankerne sat en stopper for svindlen for en sum, der samlet beløber sig 14 mio. kr. I hele 2022 blev der registreret investeringssvindel for 44,7 mio. kr.

Kunder, der bliver svindlet, kan forsøge at få dækket tabet hos banken. Men det er ikke altid, ønsket bliver imødekommet.

For nylig tabte seks bankkunder f.eks. en klagesag i Det Finansielle Ankenævn mod deres bank. FinansWatch har beskrevet på baggrund af en række sager i ankenævnet, at det afgørende for sagernes udfald er, om det er kunden selv eller svindleren, der står for at foretage overførslen. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også