Her er vinderne ved Årets Digitale Finansvirksomhed 2018

Torsdag uddelte FinansWatch og analysevirksomheden Wilke priser ved konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed, og især en stribe jyske banker havde en god dag. Se her, hvilke finansvirksomheder der tog priser med hjem.
Sydbank modtager prisen for Bedste Digitale Kundeløsninger ved konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed
Sydbank modtager prisen for Bedste Digitale Kundeløsninger ved konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed

Sydbank var den helt store vinder, da FinansWatch og analysevirksomheden Wilke torsdag uddelte priser ved arrangementet Årets Digitale Finansvirksomhed, som fandt sted hos konsulenthuset PwC i Hellerup.

Under konferencen var der interessante oplæg om tidens digitale udfordringer og muligheder, og samtidig satte kåringerne for tredje år i træk fokus på de finansvirksomheder, der er nået længst på den digitale rejse.

Uddelingen af priserne er blandt andet baseret på vurderinger fra flere tusinde kunder og ekspertvurderinger af selskabernes digitale løsninger. Læs mere om metoden bag undersøgelsen nederst i artiklen.

Der blev uddelt priser i fire delbrancher: Store pengeinstitutter, mellemstore pengeinstitutter, forsikringsselskaber og pensionsselskaber. I hver delbranche blev der uddelt en pris for årets bedste digitale kundeløsninger og en pris for Årets Digitale Finansvirksomhed.

Se alle vinderne nedenfor:

Sydbank sætter rivaler til vægs

Til prisen for Bedste digitale kundeløsninger blandt de store pengeinstitutter var de nominerede Danske Bank, Jyske Bank og Sydbank, og det var som nævnt sønderjyderne, der endte med at løbe med prisen.

Sydbank fik den bedste bedømmelse blandt de store pengeinstitutter af sin netbank, mobilbank, digitale kommunikation og arbejde med sociale medier.

Det er især i ekspertvurderingen, at Sydbank scorede meget høje karakterer. Således fik Sydbank den bedste ekspertvurdering af både sin netbank og mobilbank, sit arbejde med sociale medier samt for sin digitale respons.

Kunderne er også glade for Sydbank, viser undersøgelsen. Banken fik den næsthøjeste kundevurdering af sin netbank, mobilbank og digitale kommunikation. Bankens hjemmeside fik desuden den tredjebedste vurdering fra kunderne.

73 pct. af Sydbanks kunder var i øvrigt meget enige i, at netbanken er nem at anvende, mens 70 pct. var meget enige i, at mobilbanken er nem at anvende. For alle de otte store pengeinstitutter var gennemsnittet på de to spørgsmål henholdsvis 67 pct. og 62 pct.

(artiklen fortsættes under billedet)

Ved prisen for Årets Digitale Finansvirksomhed var de nominerede Danske Bank, Nordea og Sydbank, og også her trak Sydbank det længste strå.

Sydbank fik også her den bedste bedømmelse af sin netbank, mobilbank, digitale kommunikation og arbejde med sociale medier.

Samtidig opnåede Sydbank den bedste bedømmelse for sit interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigter, mens banken også scorede højt på sit arbejde med procesautomatisering og kunstig intelligens.

Jyske banker triumferer

Hos de mellemstore banker var det også to jyske banker, som løb med hæderen.

Til prisen for Bedste digitale kundeløsninger var Middelfart Sparekasse, Nordjyske Bank og Vestjysk Bank nominerede, og vinderen blev Nordjyske Bank (som i øvrigt meldte ud onsdag, at man ønsker en fusion med Ringkjøbing Landbobank).

Nordjyske Bank fik den bedste vurdering blandt de mellemstore pengeinstitutter for sin mobilbank, den næstbedste vurdering for sin netbank og digitale kommunikation og den tredjebedste vurdering for sin hjemmeside og for sit arbejde med sociale medier.

I panelundersøgelsen blandt kunderne fik Nordjyske Bank desuden den bedste score for sin netbank, mobilbank og digitale kommunikation. 78 pct. af Nordjyske Banks kunder var meget enige i, at netbanken er nem at anvende, mens gennemsnittet for alle de mellemstore pengeinstitutter var 64 pct.

(artiklen fortsættes under billedet)

Når det gælder prisen for Årets digitale finansvirksomhed blandt de mellestore banker var Nordjyske også nomineret sammen med Middelfart Sparekasse og Vestjysk Bank, men her måtte nordjyderne se sig slået af vestjyderne i Lemvig.

Vestjysk Bank fik således den bedste vurdering blandt de mellemstore pengeinstitutter for sin netbank og digitale kommunikation og den næstbedste vurdering for sin hjemmeside og arbejde med sociale medier.

I panelundersøgelsen blandt kunderne fik Vestjysk Bank desuden den bedste score for sin hjemmeside, mens banken modtog den næstbedste score for sin netbank og den tredjebedste score for sin hjemmeside.

Vestjysk Bank fik samtidig den bedste score i ekspertvurderingen for sin netbank, den næstbedste score for sit arbejde med sociale medier og den tredjebedste score for henholdsvis mobilbank, hjemmeside og digital respons.

Alka og If stjal rampelyset

Hos forsikringsselskaberne var der også hård kamp om priserne. I begge priskategorier havde tre selskaber sat sig på nomineringerne. Det var Alka, Alm. Brand og If.

Når det gælder prisen for Bedste digitale kundeløsninger, endte Alka med at blive vinderen, hvilket blandt andet skyldes selskabets innovationsevne, hvor Alka fik den bedst vurdering, ligesom selskabet i undersøgelsen fik den næstbedste vurdering af sin personlige ’min side’ og den tredjebedste vurdering af sin digitale kommunikation.

Det var primært i panelundersøgelsen blandt kunderne, at Alka scorede højt. Selskabet opnåede således den højeste score i panelundersøgelsen for sin personlige ’min side’ og for sin innovationsevne.

25 pct. af kunderne mente, at Alka er mere nytænkende end andre forsikringsselskaber. Det er klart den højeste andel blandt forsikringsselskaberne.

(artiklen fortsættes under billedet)

Til gengæld måtte Alka se sig slået ved prisen for Årets digitale finansvirksomhed. Den løb If i stedet med.

If fik den bedste vurdering blandt forsikringsselskaberne af sin personlige ’min side’ og den tredjebedste vurdering af sin hjemmeside. Det var især i ekspertvurderingen, at If opnåede de bedste bedømmelser. If fik således her den bedste score for sin personlige ’min side’ og den tredjebedste score for sin hjemmeside.

I panelundersøgelsen blandt kunderne opnåede If den næstbedste score for sin digitale kommunikation. 66 pct. af If's kunder var enige eller meget enige i, at If altid er opdateret omkring deres situation og tidligere henvendelser, når de kontakter selskabet. Et godt stykke over gennemsnittet for alle forsikringsselskaberne på 55 pct.

Pensionskæmper i tæt kamp

Hos pensionsselskaberne var der også kamp til stregen. Ved prisen for Bedste digitale kundeløsninger var AP Pension, Industriens Pension og PFA Pension med i opløbet, men i sidste ende var det landets største pensionsselskab – PFA Pension – der landede øverst på skamlen.

Selskabet fik således den bedste vurdering blandt pensionsselskaberne af sin hjemmeside og sit arbejde med sociale medier, den næstbedste vurdering af sin innovationsevne og den tredjebedste vurdering af sin personlige ’min side’.

I panelundersøgelsen blandt kunderne fik PFA Pension desuden den næstbedste score for sin personlige ’min side’ og for sin innovationsevne. 20 pct. af PFA Pensions kunder mente samtidig, at selskabet er mere nytænkende end andre pensionsselskaber mod et gennemsnit for alle pensionsselskaberne på 9 pct.

I ekspertvurderingen fik PFA Pension også den bedste score for sit arbejde med sociale medier og for sin hjemmeside.

PFA Pension kunne dog ikke hive sejren hjem for prisen for Årets Digitale Finansvirksomhed. Her var selskabet ellers nomineret sammen med Industriens Pension og PensionDanmark, men her blev vinderen Industriens Pension.

Industriens Pension fik således den bedste vurdering blandt pensionsselskaberne for sin innovationsevne og den næstbedste vurdering for sin personlige ’min side’.

Det var primært i panelundersøgelsen blandt kunderne, at Industriens Pension scorede højt. Selskabet opnåede således den højeste score i panelundersøgelsen for sin personlige ’min side’, for sin hjemmeside og for sin innovationsevne. Desuden fik Industriens Pension den tredjebedste score for sin digitale kommunikation.

I ekspertvurderingen opnåede Industriens Pension den tredjebedste score for sin personlige ’min side’, mens selskabet til gengæld fik den bedste bedømmelse for sit interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigter og for sit arbejde med procesautomatisering og kunstig intelligens.

Spar Nord-løsning tog specialpris

Foruden alle ovenstående priser bød årets konference også på en ny pris – nemlig prisen for Bedste innovative kundeløsning.

Prisen er tiltænkt en ny digital løsning, som er skabt af eller i samarbejde med en af de største danske finansvirksomheder. For at kunne vinde prisen er det et krav, at der skal være tale om en løsning, der opfylder et behov, der ikke blev opfyldt effektivt tidligere. Derudover skal den bedste innovative kundeløsning naturligvis være nem og intuitiv at anvende for kunderne.

En jury af brancheeksperter fandt vinderen af prisen, og det blev opsparingsløsningen Ernit, som er udviklet med støtte fra Spar Nord Bank.

Ernit er en fysisk sparegris og en app, hvor for eksempelvis forældre kan overføre digitale penge direkte til børnenes sparegris. Sparegrisen viser så med lys og lyd, hvor tæt børnene er på deres opsparingsmål. Målet tastes ind i appen og kan være alt fra en fodbold eller en dukke til en cykel.

I begrundelsen fra eksperterne lyder det, at "prisen blev tildelt, fordi der er tale om en innovativ løsning, der løser et meget relevant problem med at lære børn om økonomi i det pengeløse samfund. Den bidrager dermed til forældrenes uddannelse af deres børn i gode vaner og føling med penge og penges værdi. Ernit kombinerer hard- og software i form af en fysisk sparegris og en app. Ernit giver børn motivation til at spare op med et overblik over, hvor tæt de er på at have sparet op til deres ønske."

Prisen havde også en anden- og tredjeplads. Danske Banks investeringsrobot June, hvor danskere kan investere via en app i forskellige indeksfonde, tog sølvet, mens Alm. Brands Yndlings.dk-løsning blev nummer tre.

Yndlings er et forsikringskoncept, hvor brugerne selv kan bestemme, hvilke ting de vil have dækket af en forsikring. Pia Holm Steffensen, privatdirektør i Alm. Brand, fortalte i et oplæg på konferencen om netop udviklingen af Yndlings - læs artiklen om oplægget her.

Sådan udpeges vinderne

Metoden bag kåringen består af følgende elementer:

En analyse af selskabernes netbank, mobilbank eller personlige side, hjemmeside, digitale kommunikation, arbejde med sociale medier og innovation. Analysen består af en panelundersøgelse, hvor 3200 kunder har vurderet selskabernes digitale løsninger, digitale kommunikation og innovationsevne samt en ekspertvurdering af deres digitale løsninger, digitale respons og arbejde med sociale medier.

En analyse af selskabernes interne arbejde med kunde- og forbrugerindsigter, automatisering, digital strategi og deres arbejde med procesautomatisering og kunstig intelligens. Analysen er baseret på indrapporteringer fra selskaberne i forbindelse med et dybdegående interview med den ansvarlige for selskabets digitale strategi.

Undersøgelsen bag kåringen er en del af rapporten "Digital Finans 2018", der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs mere om rapporten her

Læs mere om FW Insight her.

Stort fremmøde til digital konference i Hellerup: Netværk, priser og debat i fokus

Sådan skaber Nordea Liv & Pension fremtidens digitale produkter

Ny digital forsikrings-app vil ramme unge: "Vores forældre hader den"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også