FinansWatch

Stort fremmøde til digital konference i Hellerup: Netværk, priser og debat i fokus

Mange repræsentanter fra banker, forsikringsselskaber og pensionsselskaber med interesse i den digitale udvikling i finansbranchen mødte torsdag eftermiddag op til konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed. "Der kommer mange nye initiativer, man er nødt til at interessere sig for, hvis man arbejder i finansbranchen," siger partner.

Mange var mødt frem til konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed, som blev afholdt hos PwC i Hellerup. Foto: Charlotte de la Fuente

Udenfor bliver der sat varmerekord. Sjældent har det været så varmt så tidligt på året, lyder det fra de danske meteorologer.

Alligevel er knap 100 deltagere fra banker, forsikringsselskaber og pensionsselskaber med en interesse i digitaliseringen i den finansielle sektor fra alle dele af landet mødt op til konferencen Årets Digitale Finansvirksomhed 2018, som torsdag eftermiddag bliver afholdt i konsulenthuset PwC's lokaler i Hellerup.

Det er første gang, at konferencen afholdes i PwC's lokaler og med PwC som partner, men det er tredje gang, at konferencen afholdes. Som navnet antyder, er den digitale udvikling i den finansielle sektor på dagsordenen.

"Der kommer mange nye initiativer, man er nødt til at interessere sig for, hvis man arbejder i finansbranchen," lyder det fra Klaus Berendtsen, partner og leder af PwC’s afdeling for finansielle ydelser, da han byder velkommen til konferencen.

Fokus på inspiration

I det store konferencelokale med en scene, højt til loftet, adskillige stolerækker og en rød løber, der deler salen op på midten, har deltagerne trodset varmen. Sorte, grå og mørkeblå jakkesæt sidder skulder ved skulder på stolerækkerne.

Kønsfordelingen i salen er meget lige. Det samme er ikke tilfældet for dagens oplægsholdere, bliver det konstateret under konferencens åbning, hvor syv ud af ni er kvinder.

Ud over oplæggene byder dagen også på flere prisoverrækkelser – blandt andet for bedste digitale kundeløsning, mens årets mest digitale finansvirksomheder også hædres.

"Vi vil gerne fokusere på dem, der gør det godt og hædre dem, der er en inspiration for andre," siger David Bentow, redaktør på FinansWatch under sin velkomst.

Også for sektorens partnere

At konferencen ikke kun er for banker og forsikringsselskaber, er Sune Vestergaard et eksempel på.

FinansWatch fanger ham under konferencens første pause ved foyeren. Sune Vestergaard arbejder i assistancevirksomheden SOS International, der arbejder sammen med forsikringsselskaber, når deres kunder kommer i problemer. Blandt andet med vejhjælp og rejseassistance.

Derfor er Sune Vestergaard i dag taget til Hellerup for finde ud af, hvilke løsninger forsikringsselskaberne arbejder med.

"Jeg er her for at høre deres agenda og snakke med dem på andet niveau, end vi gør til hverdag, hvor det hurtigt bliver teknisk. Det er vores kunder, og derfor giver det mening," fortæller han til FinansWatch.

Nye virksomheder med nye løsninger

Tilbage i konferencesalen er unge Sophie Grønbæk gået på scenen. Hun er medstifter af en ny forsikringsapp – Undo – som er målrettet unge og vil gøre forsikring mere relevant og intuitivt for de unge kunder.

"Hos os tager det 3-5 minutter at købe en forsikring tilpasset til den enkelte," siger hun i sit oplæg, som FinansWatch har omtalt i en særskilt artikel:

"Der er fleksibel dækning, månedsbetaling og det er nemt tilføje andre i sin forsikringsdækning eller for eksempel slette cykeldækningen på appen," lyder det videre.

Også fintech-virksomheden Subaio, der hjælper deres kunder med at holde styr på abonnementer, har fundet vej til konferencen. Subaio er til Årets Digitale Finansvirksomhed som foredragsholder, hvor salgs- og marketingdirektør Thorleif Astrup Hallund præsenterer virksomheden for konferencedeltagerne.

Tillid bliver afgørende

Derudover har Hanne Kærhøg, head of financial services consulting i PwC, lagt vejen forbi konferencen, hvor hun er blandt de sidste oplægsholdere. Hun minder om, at virksomhederne ikke alene skal fokusere på at udvikle nye smarte tjenester, men også hele have tilliden til kunderne for øje.

"Hvis man spørger danskerne, hvordan de har det med at blive serviceret af en chatbot, er det kun 24 pct., som føler sig tryg ved det."

Derfor peger PwC’s Hanne Kærhøg på, at tillid bliver en afgørende faktor for at skabe den gode kundeoplevelse i en digital tidsalder.

"Tillid og troværdighed handler ikke bare om at overholde lovgivningen. Det handler om en række andre elementer, og det bliver mere vigtigt, i takt med at relationerne bliver mere digitale," siger hun.

FinansWatch offentliggør alle prisvinderne ved konferencen "Årets Digitale Finansvirksomhed" torsdag aften.

På konferencen "Årets Digitale Finansvirksomhed" sættes der for tredje år i træk fokus på den digitale udvikling i finanssektoren. Konferencen hænger sammen med rapporten "Digital Finans 2018", der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs mere om rapporten her

Læs mere om FW Insight her.

Forsiden lige nu

Danske Bank dropper støtte til Pride-festival - mangler opbakning fra ansatte

Modsat tidligere år er Danmarks største bank ikke på sponsorlisten til Copenhagen Pride. Medarbejderne har ikke bakket tilstrækkeligt op i år, og derfor er pengene blevet i kassen, lyder forklaringen. Hos Nykredit handler selskabets sponsorat om at sende et signal om mangfoldighed til alle danskere (Opdateret).

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere