Kundekrig på vej blandt banker

Efter tre magre år gør de stærkeste danske pengeinstitutter klar til kamp om markedsandele. Samtidig kan de svageste banker blive tvunget til at hæve priserne i 2011.
Af Lene Andersen, lene.andersen@jp.dk

For første gang, siden finanskrisen brød ud, skærper de danske pengeinstitutter kampen om markedsandele.

I første omgang nyder erhvervskunderne godt af situationen, men flere pengeinstitutter går målrettet efter flere privatkunder.

Lys hos de stærke

Mens Amagerbanken er gået under, og flere andre pengeinstitutter ifølge Finansiel Stabilitet skranter, ser tingene lysere ud blandt de stærkeste banker. De har styrken til at håndplukke de bedste kunder i et usikkert marked.

»Vi betragter situationen som normaliseret. Derfor vil vi benhårdt forfølge en vækststrategi. Mange kunder kommer af sig selv. Lige nu kan man hente kunder alene på en stærk balance. Samtidig har vi råd til at spidse priserne,« siger bankdirektør John Fisker fra Ringkjøbing Landbobank.

Ingen statsfinansiering

Landbobanken er i lighed med bl. a. Jyske Bank og Nordea uden statsfinansiering, mens konkurrenter skal betale omkring 10 pct. for deres bankpakke II-lån.

Danske Bank vil førtidsindfri sit bankpakke II-lån ved at hente godt 20 mia. kr. på børsen.

»Vi både er og vil være blandt de mest konkurrencedygtige set med kundernes øjne. Kapitaludvidelsen vil desuden bringe Danske Bank til en position som en af de finansielt stærkeste banker i EU. Det vil ikke ligefrem skade vore fundingomkostninger,« siger bankdirektør Tonny Thierry Andersen fra Danske Bank Danmark.

Tabt markedsandele

Banken har tabt markedsandele i Danmark i årevis, men Tonny Thierry Andersen venter en konkurrencefordel, nu da prisen for at funde sit udlån igen er kommet i fokus med Amagerbankens kollaps.

John Norden, der står bag Mybanker og Mybankerbiz, hvor private placerer deres formuer i højestbydende bank, er ikke i tvivl om, at 2011 bliver et afgørende år.

»Markedet vil knække midt over. De svageste banker bliver tvunget til at hæve priserne eller forsøge at nedbringe deres udlån, mens de stærke skærper priserne for at fiske de bedste kunder.

Passive bliver snydt

Sikkert er det, at de passive bliver snydt. Der bliver langt større prisforskel mellem de dyreste og billigste tilbud,« siger John Norden.

En større del af markedet Nykredit satser i 2011 på at få sin andel af handlen med værdipapirer, formueforvaltning etc. op i nærheden af sin markedsandel på 29 pct. af det samlede udlån.

»Vi går målrettet efter en større del af bankmarkedet. Vores strategi er uafhængig af situationen blandt bankerne i øvrigt, men vi oplever klart vores solide kapitalstruktur, få filialer og nyudviklede produkter som en konkurrencefordel lige nu,« siger Peter Engberg, topchef i Nykredit.

Nordea vil videre

Nordea satser på at fortsætte væksten. Sidste år steg andelen af Fordel+-kunder med knap 7 pct.

»Der er på det seneste kommet flere banker med i konkurrencen om erhvervskunderne, men vi vokser på både erhvervs-og privatsiden. Vi oplever, at vore privatkunder er godt tilfredse med priser og produkter, men vi følger markedet løbende og vurderer hele tiden, om priserne ligger korrekt,« siger Nordeas landechef, Peter Schütze.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også