Forsikringsselskaber: Overvågning er nødvendigt

Ja, vi bruger overvågning i de mest alvorlige sager. Sådan lyder det samstemmende fra landets største forsikringsselskaber, som ser det som en nødvendighed.

DR satte i går kritisk fokus på forsikringsbranchens brug af skjult overvågning af kunderne, der er mistænkt for svindel. Topdanmark har blandt andet flere retssager kørende mod kunder, som de i skjul har filmet for at dokumentere, at kunderne ikke var så invaliderede, som påstået.

DR's udsendelse Bag Facaden kan ses her

Overvågning er udbredt i hele den danske forsikringsbranche. I store erstatningssager, hvor selskaberne er fuldt overbevist om, at der er tale om forsikringssvindel.

"Vi overvåger cirka fem om året, og det gør vi kun i tilfælde, hvor vi har meget stærk mistanke om svindel. Det er kun de mest grelle tilfælde," siger kommunikationschef i Alka Lise Agerley.

Alka har benyttet sig af overvågning siden marts 2007. Alka har fem uddannede politimænd ansat, som ud over at stå for overvågning også bedriver almindelig efterforskning i sager om skyldsspørgsmål, lige som de laver interview for Alka.

"Selvfølgelig er det en gråzone, og selvfølgelig skal det også vises journalistisk, som det blev gjort i går. Men det bliver lidt ensidigt, fordi det forsikringssvindel er et stort problem. Vi overvåger jo ikke i småtilfælde. Det er kun i de helt store sager, hvor der er ting, der ikke stemmer overens," siger Lise Agerley.

Invalidering

Overvågning vil typisk komme på tale i sager om nedsat erhvervsevne eller total invalidering, hvor forsikringsselskabet tvivler på, om skaden nu også er så grel, som den er anmeldt. Det kan være mennesker med piskesmæld, der kræver store erstatninger for invaliditet, samtidig med at de stadig dyrker sport hyppigt. Det vil ofte være tip fra naboer eller andre tæt på personerne, der sætter gang i mistanken, forklarer Lise Agerley.

Straffesag om ulovlig overvågning

Topdanmark uenige i anklageskrift 

Også GF Forsikring benytter sig en sjælden gang imellem af skjult overvågning.

"Vi har cirka 700 personskadesager om året, og inden for de seneste fem år har vi i to tilfælde benyttet videoovervågning som et led i efterforskning af forsikringssvindel," lyder det fra Martin Rundager Johansen, souschef i GF Forsikrings skadeafdeling

Han forklarer, at det også i GF kun er sager med stærkt begrundet mistanke, at overvågning kan komme på tale.

Landets tredjestørste forsikringsselskab Codan har med 230.000 skader om året maksimalt fem overvågningssager, oplyser kommunikationskonsulent Christian Grandjean i en mail til FinansWatch.

"Codan anvender udelukkende videoovervågning, hvis vi har en begrundet mistanke om svindel og vi ikke på anden vis kan tilvejebringe dokumentation. Der skal samtidig være tale om sager af væsentlig økonomisk betydning. Vi er ikke tilhængere af et big brother-samfund – men finder det ikke rimeligt, at ærlige kunder skal betale regningen for de få, der begår forsikringssvindel," lyder det i mailen.

Socialt ansvar

Codan lægger ligeledes vægt på, at det er et vigtigt parameter, at ærlige kunder ikke skal betale for uærlige.

Det er også et hovedargument hos Gjensidige Forsikring, hvor skadesdirektør Henrik Sagild udtrykker det således i en mail:

"Ja, Gjensidige Forsikring og forsikringsbranchen bruger videoovervågning for at forhindre snyd. Det sker ganske få gange om året og kun i de tilfælde, hvor vi er sikre på, at være udsat for svindel. For Gjensidiges vedkomne drejer det sig om under 10 sager om året ud af ca.12.500 antal skader," skriver direktøren.

Han mener, at forskringsselskaberne har et socialt ansvar for at afsløre bedragere og henviser også til den store udgift, der kan være forbundet med forsikringssvindel.

Forsikringsstrid: Videoovervågning gav ingen beviser 

"Gjensidige Forsikring stoler selvfølgelig på sine kunder. Altid. Langt de fleste mennesker er jo ærlige. Men når vi i konkrete sager får kendskab til, enten ved vores egen rearch eller via informationer fra eksterne, at skadelidte åbenlyst har en langt bedre arbejdsevne, end pågældende har oplyst, så reagerer vi," lyder det fra Henrik Sagild.

Alm. Brand er landets fjerdestørste selskab og har i omegnen 200.000 skadesager om året. Selskabet henviser FinansWatch til en særlig side på hjemmesiden, der netop handler om gårsdagens udsendelse.

Alm. Brand har 5-7 overvågningssager om året, skriver selskabet.

"Når vi er meget sikre på, at der er tale om omfattende svindel og mangler det sidste afgørende bevis, kan vi bruge video-observation, men vi gør det først, når alle andre muligheder er udtømt. Observationerne sikrer, at vi kan afsløre svindlerne," forklarer skadedirektør Brian Wahl Olsen på hjemmesiden.

Forventer henvendelser

Selskabet giver tre konkrete eksempler på sager, hvor overvågning har afsløret snyd. Eksempelvis har Alm. Brand overvåget en mand, der påstod at være blevet 95 pct. blind, mens alligevel var han i stand til at baglænsparkere sin bil i en bås  - med trailer, vel at mærke.

"Det sker sjældent, men vi gør det, når det er nødvendigt. Vi afslører årligt svindel for omkring 40 mio. kr., og det er penge, som de ærlige kunder ville komme til at betale, hvis vi ikke gjorde det. Det ville være helt urimeligt for de ærlige kunder, så vi vil også i fremtiden efterforske svindel," fortæller Brian Wahl Olsen på hjemmesiden.

Alka har også IT-udstyr, der kan spore mistænkelige svarmønstre. Sammen med overvågning og interview sparer det Alka for millioner, siger Lise Agerley.

Tryg er klar med videokameraet 

"Det gør vores andre kunder jo også, for hver gang nogen svindler, så er det de andre kunder, der skal betale. Den nuancer mangler i debatten, synes jeg. Forsikringssvindel er et kæmpeproblem, som koster vores øvrige kunder mange penge hvert år," siger Lise Agerley.

Hun har forberedt medarbejderne på, at der godt kan komme travlhed ved telefonerne i dag.

"Vi forventer, at vi får nogle pressehenvendelser efter i går. Jeg forventer også, at nogle forbrugerne vil henvende sig, fordi de er nervøse for, om de bliver overvåget," siger hun.

Gjensidige, Codan, GF og Alm. Brand har ikke modtaget nogen kundehenvendelser, oplyser selskaberne.

Forsikringsansatte sigtet for overvågning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også