LB knytter bånd til forsikringskunderne gennem skolepatruljer og fællesskabshistorie

De kundeejede selskaber er i fremgang og har de sidste år spist sig ind på forsikringsmarkedet på bekostning af de store, investorejede selskaber. I LB Forsikring udnytter man fagfællesskabet blandt kunderne til at fortælle en historie om et forsikringsfællesskab.
Foto: Ritzau Scanpix/Preben Madsen
Foto: Ritzau Scanpix/Preben Madsen

Kundeejede forsikringsselskaber er på fremmarch i både Danmark og udlandet.

Som FinansWatch har beskrevet over de seneste uger, tager disse selskaber markedsandele fra de store, investorejede selskaber. Flere har påpeget, at det netop er kundeejerskabet, der er har været afgørende for de seneste års høje vækstrater.

Men hvis et forsikringsselskab virkelig skal drage fordel af at være kundeejet, skal nuværende og potentielle kunder vide, at kundeejerskabet er der, og hvad det indebærer.

Det lægger man i hvert fald vægt på hos LB Forsikring, der er 93,5 pct. ejet af kunderne igennem LB Foreningen, og derfor har man arbejdet målrettet med at øge kendskabet til kundeejerskabet.

"I alle de ting, vi laver, har vi bygget historien om det medlemsejede og forsikringsfællesskabet ind," siger Christophe Kirkegaard, direktør for marketing, kommunikation og CSR i LB Forsikring, til FinansWatch.

Det naturlige tilhørsforhold

LB Forsikring kommer oprindeligt fra Lærerstandens Brandforsikring, der, som navnet antyder, dækkede lærere.

Christophe Kirkegaard indrømmer, at selskabet har et godt udgangspunkt for at have et tæt forhold til kunderne, da selskabet har nogle specifikke kundegrupper, som lærere, pædagoger og sygeplejersker, som målgrupper.

"Der tror jeg, at man har en helt naturlig tilknytning og oplevelsen af, at vi virkelig er til for dem," siger LB-direktøren.

Siden oprettelsen af Lærerstandens Brandforsikring er flere faggrupper blevet indlemmet i forsikringsselskabet blandt andet gennem Bauta og Runa, som er de to øvrige brands under LB Forsikring, der dækker blandt andet sundhedsfaglige og arkitekter.

Forklarer målrettet værdien til kunderne

Men ud over det naturlige tilknytningsforhold arbejder man i LB Forsikring som nævnt fokuseret på at gøre forholdet til kunderne tættere.

"Det, som vi har gjort meget målrettet, er at prøve at forklare, hvad det vil sige at være medlemsejede, og hvilken værdi det giver for medlemmerne. Det gør vi på alle vores platforme og kanaler, eksempelvis i de breve, vi sender ud, på vores website, i vores nyhedsbreve og på sociale medier," siger Christophe Kirkegaard.

I forbindelse med arbejdet har selskabet fået lavet en analyse blandt LB Forsikrings kunder, som viser, at 63 pct. af kunderne mener, at LB Forsikring er et selskab, hvor man som kunde har stor indflydelse. Samtidig mener 81 pct. af kunderne, at overskuddet i LB Forsikring kommer medlemmerne til gode.

"Vores medlemmer er vores aktionærer, og det betyder, at vi har konkurrencedygtige priser, leder efter dækningsmuligheder fremfor afslag, og at vi møder vores medlemmer med tillid og åbenhed, når de kontakter os. I princippet har LB arbejdet kundecentreret, før det blev opfundet som begreb," siger Christophe Kirkegaard.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Foto: PR
Foto: PR

Christophe Kirkegaard, direktør for marketing, kommunikation og CSR i LB Forsikring. PR-foto.

Samarbejde med skolepatruljer

Helt konkret har kunderne indflydelse i LB Forsikring gennem 45 delegerede, der også deltager på generalforsamlingen, ligesom LB Forsikring har et medlemspanel bestående af 6000 kunder, der fra tid til anden bliver hørt.

Desuden samarbejder LB Forsikring med de relevante faglige organisationer og kommer ud på messer og kongresser, hvilket ifølge Christophe Kirkegaard giver forsikringsselskabet mulighed for at komme tættere på kunderne. Desuden engagerer selskabet sig i ting uden for den snævre forsikringsverden.

Eksempelvis har LB Forsikring indgået et treårigt samarbejde med Rådet for Sikker Trafik om skolepatruljerne i hele landet. Noget, som en af LB Forsikrings store kundegrupper, lærerne, engagerer sig meget i.

Tv-kampagne satte fokus på fællesskab

En ting er dog, at ens nuværende kunder udmærket er klar over, at man er i et kundeejet forsikringsselskab. Men når man som LB Forsikring går med ambitiøse vækstplaner, er man nødt til også at gøre potentielle kunder bevidste om fordelene ved et kundeejet selksab.

Derfor valgte LB Forsikring for første gang i 2017 at igangsætte en stor kampagne med tv- og biografreklamer, der især spillede på, at LB Forsikring er et forsikringsfællesskab.

"Der er ingen tvivl om, at den film har sat gang i nogle ting både internt og eksternt. Den er blevet bakket op af andre kampagneelementer, der er kommunikeret ud til medlemmerne, hvor vi gør opmærksom på, hvad det vil sige at være en del af vores forsikringsfællesskab, og hvor og hvordan vi adskiller os lidt fra de øvrige," siger Christophe Kirkegaard.

FinansWatch sætter fokus på forskellene mellem kundeejede og investorejede forsikringsselskaber. Læs her de hidtidige historier i serien:

Kundeejede forsikringsspillere giver afkastselskaberne baghjul i vækstræs 

Forsikringsdirektører: Kundeejerskab gennemsyrer vores organisationer

Direktør driver Alm. Brand som børsnoteret mens strategien er kunderettet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også