Ny dansk SEB-chef vil skabe vækst ad to hovedspor

SEB Danmarks nye landechef, Mark Luscombe, har identificeret to hovedspor, der skal skabe vækst i forretningen i Danmark fremadrettet. Men det er centralt, at den nye strategi eksekveres uden at forstyrre de eksisterende kunder, siger han.
Mark Luscombe tiltræder som landechef for SEB i Danmark ved udgangen af juni. | Foto: PR / SEB
Mark Luscombe tiltræder som landechef for SEB i Danmark ved udgangen af juni. | Foto: PR / SEB

Kontinuitet, vækst og corporate finance er tre nøgleområder, der definerer det generationsskifte, som finder sted i SEB Danmark i øjeblikket.

Efter 25 år i den svenske storbank overlader landechef Peter Høltermand ledelsen af det danske kontor til sin efterfølger Mark Luscombe.

Overdragelsen finder formelt sted ved udgangen af juni, og en af de første ogpaver for den nye direktør er at finde en vej fremad, som sikrer kontinuitet, styrker den eksisterende forretning, og som samtidig åbner for ny vækst i Danmark.

"Det er på ingen måde en let opgave. For i det segment, vi er i, har vi allerede en relativt stor markedsandel. Så jeg kan ikke bare gå ind sige, at vi nu vil gå ind og tage markedsandele fra konkurrenterne. Det er simpelthen ikke realistisk," siger Mark Luscombe.

Store virksomheder og institutioner er det vigtigste kundesegment for SEB i Danmark, men selvom det også er planen at kerneforretningen skal vokse, er det ikke her, der ventes at blive skabt mest ny forretning.

Omvendt er det heller ikke en mulighed at tage SEB i en helt ny retning. For Mark Luscombe er ikke, som han selv formulerer det, ansat til at gennemføre en paladsrevolution.

SEB har allerede et stærkt brand i det vigtige erhvervskundesegment, og det skal der værnes om. Og banken har også en bred kundeportefølje, der er blevet bygget op løbende siden SEB slog dørene op i Danmark første gang i 1994.

"Det er meget vigtigt for os at signalere overfor kunderne, at SEB’s strategi ikke bliver noget andet, end hvad den har været hidtil. Vi bliver ikke en anden organisation," siger Mark Luscombe.

Sats på vehaverkunder

Selvom det sidste punktum endnu ikke er sat i den endelige strategiplan for Danmark, har Mark Luscombe dog identificeret to mulige spor, SEB kan gå ned ad.

Det ene fokusområde er bankens velhaverkunder, det såkaldte private banking-segment. Det er et forretningsområde, der ligger godt til SEB, da de potentielle kunder i forvejen strømmer ind i forretningen gennem bankens øvrige kanaler. Det kunne for eksempel være, når en topchef bruger SEB's corporate finance-rådgivning i forbindelse med køb og salg af en virksomhed.

"Vi mener fundamentalt set, at private banking er en del af vores DNA," siger Mark Luscombe.

For nylig har SEB da også på koncernniveau lagt betjeningen af bankens private banking-kunder ud i en selvstændig enhed under navnet Private Wealth Management and Family Office, og det åbner også nye muligheder for det danske marked, vurderer Mark Luscombe.

"Vi skal finde ud af, hvad det kommer til at betyde for vores private banking-aktiviteter i danmark. Det er noget, jeg kommer til at bruge rigtig meget tid på, og jeg kan allerede nu se en række områder, hvor vi vil være i stand til at udnytte synergier med andre forretningsområder," siger han.

Nye ydelser målrettet vækstiværksættere

Han forventer, at private banking-markedet vil vokse de kommende år, blandt andet drevet af, at der kommer flere iværksættere. Private banking målrettet vækstiværksættere ser han derfor som en potentiel vej til vækst for SEB i Danmark.

"Vi har allerede i dag noget, vi kan bygge videre på, og det er et område, vi skal have til at vokse i Danmark. Men vi skal blive skarpe på, hvordan den vækst skal opnås. Det er et af mine fokusområder," siger Mark Luscombe.

I forlængelse af ambitionen om at blive vækstiværksætternes foretrukne private banking-rådgiver, ser Mark Luscombe også potentiale i at trække andre afdelinger i retning af vækstiværksætterne.

"Der kommer ikke færre iværksættere, og tilvejebringelse af kapital til de her vækstvirksomheder kommer helt sikkert til at blive et stort tema," siger han.

I Sverige har SEB lanceret SEB Singular, der fokuserer på rådgivning og fremskaffelse af kapital til iværksættere med fokus på teknologi. Koncernen har også lanceret Corporate Finance Growth, der tilbyder corporate finance-rådgivning til små og mellemstore virksomheder, og siden 1995 har SEB også haft sin egen venturefond SEB Venture Capital.

Det andet fokusområde for Mark Luscombe er derfor at finde ud af, hvordan SEB kan øge sin relevans over for vækstiværksætterne.

"Vi er i gang med at se på, hvad vores rolle skal være i det rum fremadrettet. I Sverige har vi lanceret SEB Singular, som fokuserer på iværksættere og fremskaffelse af kapital til iværksættere," siger han.

Nøgleområde skal styrkes

Det tredje fokusområde for Mark Luscombe handler ikke om ny vækst, men om at binde de eksisterende dele af forretningen sammen igennem nøgleområdet corporate finance.

Mark Luscombe kommer selv fra en stilling som chef for large corporates & institutions, og han lægger ikke skjul på, at en styrkelse af corporate finance-området bliver en central opgave.

"Corporate finance er et strategisk vigtigt område for os, og det er essentielt i forhold til at være en troværdig corporate og investment bank," siger han og fortsætter:

"Det kræver, at vi har en stærk corporate finance afdeling. Og at finde ud af, hvad strategien skal være, hvor vi skal lægge vores fokus, og hvilke kompetencer, vi skal have, er noget af det, jeg sammen med vores corporate finance afdeling har brugt en del kræfter på at blive enig om," siger han.

Mark Luscombe tiltræder som landechef for SEB i Danmark d. 30. juni.

Ny SEB-chef opgav London for topjob i København: "Det var ikke familiens ønske at flytte tilbage"

Ny landechef for SEB Danmark tiltræder ved udgangen af juni  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også