Grønborg: Sydbank kommer ikke ind med firetoget

Analytiker mener, at Sydbank har forudsætningerne for at klare sig godt i København og Nordsjælland. Men bankens målsætning er mildest talt optimistisk.
Foto: Andreasen Carsten
Foto: Andreasen Carsten
AF STEFAN SINGH KAILAY

Sydbank har meldt ud, at de vil tage turen over Storebælt og vinde markedsandele gennem vækst i København og Nordsjælland.

Det er ifølge Per Grønborg, analytiker hos Danske Markets, ikke overraskende.

”Nu adresserer de København og Nordsjælland meget konkret. Det er en meget naturlig udvikling. De købte Trelleborg og har klart udtrykt ønske om at vokse yderligere på Vestsjælland. Og det marked, hvor der er forsvundet flest banker fra gadebilledet, eller hvor flest banker er i relativt dårlig form, det er København.”

Godt kredithåndværk

Analytikeren mener også, at Sydbank umiddelbart er bedre rustet end de jyske banker, der tidligere har forsøgt at etablere sig i det københavnske.

”Udfordringen er primært ikke at falde i de huller, som andre banker, der gerne ville vokse i København, er faldet i. Nu er Sydbank ikke en bank, der kommer ind med firetoget til København, som man har indtryk af, at andre banker har været.”

Det generelle indtryk er ifølge Per Grønborg, at Sydbank bestemt kan deres kredithåndværk.

”Risikoen for, at Sydbank falder i en ejendomsfælde, som mange andre jyske banker, der er ankommet i København, har gjort før dem, er beskeden.”

Man skal heller ikke undervurdere deres kendskab til bankmarkedet i København. De er ikke nye i markedet. Nu vil de tilsyneladende blot sætte yderligere turbo på opbygningen af forretningen.

Åbent vindue

Men analytikeren er noget mere skeptisk i forhold til, hvor hurtigt banken kan erobre markedsandele. Banken har ifølge Børsen selv meldt ud, at de vil vokse med et par procent fra deres nuværende, nationale markedsandel på otte pct.

”Vi taler om bankvæsen, vi taler om langsom flytning af markedsandele. Det her er ikke noget big bang. Det er ikke en revolution, det er en evolution. Deres udmelding lyder yderst ambitiøs. Det betyder, at de skal øge markedstilstedeværelse med 25 pct. For at sige det mildt, så lyder det relativt optimistisk.”

Samtidig står den organiske væksthistorie i nye markeder efter finanskrisen fortsat som et åbent spørgsmålstegn, og det hænger ifølge Per Grønborg i vid udstrækning sammen med risikovillighed.

”Men Forstædernes Bank er ændret markant i profil i Københavnsområdet. Og Amagerbanken, som havde vokset kraftigt nord for København, står markant svækket tilbage. Der er helt åbenlyst et vindue, som man kan overveje at kaste sig over.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også