Tillidsmand: Vi har et særligt sammenhold

Medarbejderne i Amagerbanken er chokerede og frustrerede over bankens krak, men efter 2,5 års slid i mediemøllen er sammenholdet stærkere end nogensinde før, siger fællestillidsmand John Skafte.

Fem minutter efter nyheden om Amagerbankens krak løb hen over skærmen søndag aften, havde fællestillidsmand i Amagerbanken, John Skafte, den første chokerede kollega i røret.

Spørgsmålet, der rungede var: Hvordan kunne det ske?

Og det er netop det spørgsmål, der trænger sig på blandt bankens 500 medarbejdere, efter deres arbejdsplads er nedsmeltet.

”Det her som et gevaldigt chok. Man havde regnet med, at vi værste fald kom med et rigtigt dårligt regnskab, men at vi til gengæld kunne begynde at se frem mod lysere tider,” siger John Skafte dagen efter dagen derpå til FinansWatch.

Trykket stemning

Men der blev ingen lysere tider for Amagerbanken. Og selvom alle medarbejdere bliver flyttet over i den nye bank under Finansiel Stabilitet på de samme ansættelsesvilkår er stemningen trykket blandt medarbejderne, da de møder mandag morgen, dagen efter krakket.

”Stemningen var i den grad trykket. Lederne havde bedt deres medarbejdere om at komme så tidligt, de kunne, så man kunne tale om tingene, inden man lukkede kunderne ind,” siger John Skafte.

Mens lederne blev orienteret om krakket søndag aften kl. halv ti, måtte medarbejderne vente til mandag aften, hvor adm. direktør Steen Hove forklarede årsagerne til krakket.

”Nogle var dybt frustrerede og tænkte straks på fremtiden og økonomien, nogle var sure, og der er ingen tvivl om, at nogle har fældet nogle tårer rundt omkring,” siger John Skafte.

Stærkt sammenhold

Men sammenholdet blandt medarbejderne er stærkt, ingen har ifølge John Skaftes oplysninger sagt op i kølvandet på krakket, og ønsket blandt medarbejderne er, at blive overført til en ny bank i samlet flok.

”2,5 års pres på medarbejderne har givet et stærkt sammenhold. Man har været rigtig mange ting igennem, som gør, at man gerne vil fortsætte som en samlet bank,” siger John Skafte.

Blomster og chokolade

Også kunderne har behandlet medarbejderne pænt. Selv om de – lige som medarbejderne er sure og frustrerede - har flere også haft overskud til at komme med blomster og chokolade til medarbejderne, og da John i går forlod en filial, kom en kunde gående med en flødebolle, som hans rådgiver skulle have.

Selv om chokket har lagt sig, og de første spørgsmål er besvaret, er der stadig mange spørgsmål, som med garanti vil blive diskuteret i filialerne den kommende tid.

”Det fylder meget i den offentlige debat, og det er en meget naturlig reaktion at ville finde en syndebuk. Medarbejdernes holdning dækker den samme, som den, der er i pressen – er det ledelsen, er det tilsynet, er det Finansiel Stabilitet eller er det revisorerne, der har skylden?,” siger John Skafte.

Læs alt om Amagerbankens krak

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også