Her er vinderne af Årets Digitale Finansvirksomhed

FinansWatch og analyseinstituttet Wilke uddelte onsdag aften priserne for Årets Digitale Finansvirksomhed 2016. Se vindere og begrundelser her.
Foto: ASTRID KRYSFELDT
Foto: ASTRID KRYSFELDT
AF JENS RUSKOV

Danske Bank, Vestjysk Bank, Tryg og PFA modtog hovedpriserne ved kåringen af Årets Digitale Finansvirksomhed 2016 på Nationalmuseet i København onsdag aften, hvor der også var priser til Pensiondanmark, Alka og Alm. Brand.

Kåringen er baseret på en stor undersøgelse af den digitale transformation i de største finansvirksomheder, som FinansWatch har lavet i samarbejde med Wilke. Den indeholder blandt andet vurderinger fra mere end 3.000 kunder, ekspertvurderinger af selskabernes digitale løsninger samt en vurdering af selskabernes interne arbejde med digitalisering.

Priserne bliver uddelt i fire kategorier: Store banker, mellemstore banker, forsikringsselskaber og pensionsselskaber. I alle fire kategorier blev der udpeget en samlet vinder samt vindere af kategorierne ”bedste kundeløsninger” og ”bedste interne digitale setup”.

Se vinderne og begrundelserne herunder:

Store banker

Danske Bank vinder prisen som Årets Digitale Finansvirksomhed blandt de store banker. I denne undersøgelse er store banker defineret som de otte største banker i Danmark målt på balancen. Danske Bank vinder prisen, da banken både får den bedste vurdering af sine digitale kundeløsninger og af sit interne digitale setup. Dermed gør Danske Bank gør altså rent bord i kategorien store banker.

Digitalisering af finanssektoren er som en gryde med vand

Danske Bank vinder prisen for bedste digitale kundeløsninger, fordi banken klarer sig bedst i ekspertvurderingen af bankernes digitale løsninger. Her får banken blandt andet en meget positiv vurdering af sin netbank og mobilbank. Der er tættere opløb i kundernes vurdering af bankernes digitale løsninger. Her placerer Danske Bank sig lige præcis som nummer 1 med et snævert forspring til Arbejdernes Landsbank.

Danske Bank vinder prisen for bedste interne digitale setup, fordi banken har en særlig stærk digital strategi. Samtidig er Danske Bank førende inden for analysearbejde med kunde- og forbrugerindsigter. Ligesom mange andre banker mangler Danske Banks interne digitale processer den sidste grad af digitalisering for at være 100 % digitale. Danske Bank er dog langt fremme på dette område i forhold til andre banker.

Mellemstore banker

Mens Danske Bank rydder bordet blandt de store banker, sætter Vestjysk Bank sig på priserne blandt de mellemstore banker. 

Da Vestjysk Bank vinder begge de to delpriser, vinder banken også den overordnede pris som Årets Digitale Finansvirksomhed blandt de mellemstore banker.

FinansWatch-redaktør vinder erhvervsjournalistpris

Vestjysk Bank vinder prisen for bedste digitale kundeløsninger, fordi kunderne er meget tilfredse med bankens digitale løsninger. Særligt netbanken og mobilbanken får gode vurderinger af kunderne. Vestjysk Bank klarer sig ligeledes bedst i ekspertvurderingen blandt de mellemstore banker. Her adskiller Vestjysk Bank sig fra mange andre mellemstore banker ved, at private kunder kan oprette sig digitalt i banken.

Vestjysk Bank vinder prisen for bedste interne digitale setup, fordi banken får den bedste vurdering af sin digitale strategi sammenlignet med andre mellemstore banker. Der er ikke store forskelle på vurderingen af arbejdet med kunde- og forbrugerindsigter. Vestjysk Bank klarer sig bedre end andre mellemstore banker på den digitale automatisering.

Forsikringsselskaber

Tryg vinder den overordnede pris som Årets Digitale Finansvirksomhed blandt forsikringsselskaberne. Tryg ender på andenpladsen i både vurderingen af bedste digitale kundeløsninger og bedste interne digitale setup. Det giver en samlet førsteplads.

Opløbet er tæt, men Alm. Brand vinder prisen for bedste digitale kundeløsninger blandt forsikringsselskaberne. Alm. Brand får en tredjeplads i ekspertvurderingen og en andenplads i kundernes vurdering. Samlet set er det nok til at vinde prisen – snævert foran Tryg.

Alka vinder prisen for bedste interne digitale setup, fordi selskabet klarer sig bedst på alle tre målepunkter. Alka performer særligt godt på kunde- og forbruger indsigter. Generelt er der plads til forbedring af den digitale automatisering for alle forsikringsselskaberne. Men også på dette område klarer Alka sig bedst.

Pensionsselskaber

PFA Pension vinder prisen som Årets Digitale Finansvirksomhed blandt pensionsselskaberne. PFA vinder, fordi selskabet vinder prisen for bedste digitale kundeløsninger og samtidig opnår en god score på vurderingen af det interne digitale setup til trods for, at selskabet ikke er i top 3 i denne del af undersøgelsen.

PFA Pension vinder prisen for bedste digitale kundeløsninger på en god performance i ekspertvurderingen. PFA adskiller sig fra de andre selskaber ved at have en app med et højt funktionsniveau, en god hjemmeside og ved at være førende på de sociale medier. PFA Pension bliver ikke vurderet helt så godt af kunderne, som de bliver i ekspertvurderingen.

PensionDanmark vinder prisen for bedste interne digitale setup, fordi selskabet klarer sig særligt godt på arbejdet med forbruger-og kundeindsigter. PensionDanmark er ligeledes langt fremme i den digitale automatisering i forhold til de fleste andre pensionsselskaber. Selskabet får ligeledes den bedste vurdering af sin digitale strategi.

Metode

Metoden bag kåringen er tredelt og består af følgende elementer:

1. En måling af kundernes oplevelse af selskabernes digitale løsninger og performance. Mere end 3.000 kunder har vurderet netbanker, mobilbanker, min side, apps, hjemmesider samt selskabernes digitale kommunikation og evne til innovation.

2. En objektiv ekspertvurdering af selskabernes digitale løsninger med fokus på brugervenlighed, funktionalitet og personificeringsgrad.

3. En intern afdækning af selskabernes digitale strategi, brug af digitale data til kunde- og forbrugerindsigter, samt automatisering af virksomhedens kerneprocesser. Afdækningen er gennemført ved hjælp af indrapportering fra selskabernes i forbindelse med et interview med selskabets ansvarlige for den digitale strategi.

Undersøgelsen fokuserer på bankernes løsninger til private kunder.

 

Læs mere om hvordan du bestiller den store rapport bag undersøgelsen her:

http://finanswatch.dk/incoming/article8607157.ece/binary/FW_Insight2.pdf

 

Totalkredit frygter at Jyske løber med lån for 15-20 mia

Munich Re advarer om fald i indtjeningen

To ting kan kaste grus i maskineriet for Danske Bank

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også