Pant i Alt: Vi er ikke pantelånere

Du må gerne stå i RKI, når du handler med Pant i Alt, der køber din vare for et kontantbeløb. Herefter har du en aftalt periode, hvor du kan købe din vare tilbage, selvfølgelig til en lidt højere pris. Hvis du ikke køber din vare tilbage inden periodens udløb, må selskabet gøre med varen, som de ønsker.

Som paddehatte på en efterårsdag skyder nye spillere op af den finansielle muldjord. Lendino, Trustbuddy, Udenombanken og en af de sidste nye i skovbunden Pant i Alt. På overfladen kan den nye paddehat ligne en almindelig pantelåner, men virksomheden fungerer en smule anderledes.

For tre måneder siden slog selskabet Pant i Alt dørene op og gav dermed danskerne en mulighed for at sælge deres ejendele med en tilbagekøbsret. I en reklame forklarer selskabet, at hvis rudekuverterne tårner sig op, så kan man få en kontantudbetaling ved at lade selskabet købe en af dine ejendele. Du får dog muligheden for at købe din ejendel tilbage, hvilket du skal gøre til en aftalt pris og inden for en aftalt tidsgrænse. Hvis du ikke køber ejendelen tilbage inden for tidsgrænsen, får Pant i Alt fri råderet over din indleverede ejendel.

Ideen til selskabet kom, da de tre stiftere af selskabet, mente, at der var et hul på det danske marked.

”Vi er blevet inspireret af nogle andre lande til, hvordan man kan køre sådan en type forretning. Vi har egentlig set på, at der ikke har været nogen virksomheder på det danske marked ligesom os, og det er egentlig derfor, at vi er gået i gang med det,” siger Martin Mouridsen, der er medstifter og medejer af Pant i Alt, og fortsætter:

”Det vi gør, er, at vi går ind og kan tilbyde folk en kontantudbetaling, uanset om de står RKI, eller hvilken baggrund de har. Vores koncept er – vi er ikke pantelånere, det, som vi har bevilling til og de regler, som vi følger, er handel med brugte varer.”

Altid individuelle vurderinger

Forretningen fungerer ved, at kunden kommer ned med en vare, som Pant i Alt vurderer. Efter vurderingen aftaler kunden og Pant i Alt en periode, hvor kunden har en tilbagekøb mulighed af sin effekt. 

”Hvis du kommer ned med et ur, hvor vi vurderer markedsprisen for den er 10.000 kr., hvor vi tager højde for urets tilstand og at det er brugt osv., så ligger vores udbetaling på omkring 50-60 pct.,” siger Martin Mouridsen.

Nu har jeg så fået 6.000 kr. for mit ur, hvor meget skal jeg så betale tilbage?

”Det er individuel vurdering, vi laver. Vi handler ikke med renter, men med omkostninger til opbevaring og til løn. Men jeg kan kun give dig et eksempel, for et ur kan være mange ting. Det kan være, at du en måned senere kommer og skal give 6.800 tilbage,” siger Martin Mouridsen og fortsætter:

”Igen, det er individuelt. Det er bare et eksempel.”

Men I har ikke en standard med, at I tager 10 pct. af vurderingsprisen og lægger oveni?

"Som sagt handler vi med omkostninger og ikke renter. Det er individuelt, efter hvad det er. Men et eksempel kunne sagtens være det, som jeg gav dig med uret. Vi har forskellige omkostninger fra gang til gang, og det bliver kunden oplyst om, og så er det op til dem, om det er noget, som de vil gå med til eller ej."

Fleksible med tilbagebetaling

Hvor lang periode man har tilbagekøbsret i varierer hver gang. Perioden kan, hvis kunden ønsker det, være to uger eller tre måneder, fortæller Martin Mouridsen. Den gennemsnitlige tilbagekøbsperiode ligger på to måneder.

Hvis du ikke køber din vare tilbage inden for den aftale periode, har Pant i Alt frit råderum over varen og kan dermed sælge varen videre, hvis de ønsker det.

"Vi ønsker selvfølgelig, at kunden benytter sig af sin tilbagekøbsret, og vi er også fleksible, hvis kunden ønsker at få en senere udløbsdato. Dette kræver blot, at kunden tager kontakt til os og tager en dialog med os om det.  Vi kontakter også kunden syv dage før kontraktens udløb med påmindelse om udløbsdatoen for kontrakten. Hvis kunden ikke ønsker at købe sin effekt tilbage, så er det korrekt at effekten ejes af Pant i Alt,” forklarer Martin Mouridsen

Tilknyttede eksperter vurderer

Pant i Alt har forskellige vurderingsfolk tilknyttede, og det er dem, som foretager de individuelle vurderinger.

”Nu er jeg ikke selv uddannet vurderingsmand, så jeg vil ikke kunne give en vurdering på et smykke, så vi har samarbejdspartnere til det. Vi har nogle kompetente vurderingsfolk indover, som kan give en reel vurdering,” siger Martin Mouridsen.

Gennemsigtighed

En af de store forskelle på Pant i Alt og andre spillere på markedet er, at de ikke bruger renter, og derfor mener Martin Mouridsen, at de er mere gennemsigtige.

”Det betyder, at kunderne meget nemt kan se, hvad de får ud, og hvad de skal betale tilbage,” siger Martin Mouridsen.

Selskabet har en række investorer i ryggen, der har skudt kapitalen ind. Og det kan være, at Pant i Alt senere får brug for yderligere kapital.

”Det er selvfølgelig noget, som vi tager en løbende vurdering af. Sådan som det kører nu, kører det fint. Men det er svært at spå om fremtiden, og om der bliver brug for mere kapital eller ej. Som sagt er vi lige startet op, og lige nu kører det fornuftigt. Vi er selvfølgelig i dialog med investorerne, hvis der bliver behov for det,” siger Martin Mouridsen.

 Lendino åbner sit andet investeringsprojekt

 Ny netlåner skal have banklicens

 Låneportal til bankafviste: Vi bliver billigere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også