Kapitalforvalter: "Ingen kommer til at forvalte mine penge, fordi de har lavet nogle smarte tv-reklamer"

Siden Artha Kapitalforvaltning blev stiftet i 2009, er pengesummen under forvaltning vokset til over ti mia. kr. Kunderne er dog ikke kommet gennem tv-reklamer, men gennem anbefalinger fra kapitalforvalterens eksisterende kunder. Det fortæller topchef i FinansWatchs serie om markedsføring i finanssektoren.
Brian Kudsk, adm. direktør og medstifter af Artha Kapitalforvaltning | Foto: Artha Kapitalforvaltning
Brian Kudsk, adm. direktør og medstifter af Artha Kapitalforvaltning | Foto: Artha Kapitalforvaltning

På skærmen toner en skuespiller frem. Han er iklædt mørkt jakkesæt og slips, har tilbagestrøget hår og et mørkt fuldskæg. Han kigger ind i kameraet, mens han går i mod det og taler direkte til seeren på den anden side.

"Investerer du også i aktier?" spørger han.

"Så gør du det nok på den traditionelle måde," siger han videre, mens kameraet skifter væk fra ham og over på en mand, der sidder foran en computer og prøver at finde rundt i aktiemarkeder.

Reklamefilmen, som er fra den digitale platform Sparindex, en del af Sparinvest-koncernen, skal gøre seerne opmærksom på, at investering i index-fonde er et alternativ til den "traditionelle måde" at tænke investering på. Men reklamefilm er ikke noget for Artha Kapitalforvaltning, en af de nyere danske kapitalforvaltere.

"Hvis jeg skal have forvaltet mine penge, er der ikke nogen, der kommer til det, fordi de har lavet nogle smarte tv-reklamer," lyder det fra Arthas adm. direktør Brian Kudsk til FinansWatch, som i en række artikler sætter fokus på tendenser i markedsføringen i finanssektoren.

Kapitalforvaltning er en trossag

Brian Kudsk er medstifter af Artha Kapitalforvaltning og lever af at forvalte sine kunders penge – eller "passe på" dem, som han selv helst vil sige det.

Derfor mener han også, at han ved en ting eller to om, hvordan man får fat i de velhavere, som gerne vil have deres penge under forvaltning. Og for en virksomhed som Artha, der udelukkende er en kapitalforvalter, er det ikke gennem tv-reklamer, forklarer han.

"Min egen erfaring er, at det er en trossag mellem os og vores kunder. Der findes masser af gode sælgere, men det er ikke dem, der gør, at vi får lov til at forvalte folks penge. Jeg skal være væsentligt tættere på mine kunder, end jeg kommer gennem en tv-reklame," siger Brian Kudsk.

"Det er jo også meget sjovt, at hvis du kigger på reklamer, så er der ikke nogen, der siger, at de ikke er særligt gode. De er alle sammen de bedste. Og det kan vi logisk godt regne ud, at det kan alle ikke være," konstaterer han.

Vi skal "bare" lave gode afkast

Derfor bruger Artha Kapitalforvaltning som udgangspunkt ikke markedsføring til at slå sit navn fast blandt mulige kunder.

"Nej, ikke sådan som man traditionelt definerer markedsføring," siger Brian Kudsk.

"Helt banalt, skal vi 'bare' lave gode afkast, som også er bedre end dem, man kan finde andre steder. Gør vi det over en længere periode, spredes det positive budskab, og så kommer kunderne den vej rundt," konstaterer Arthas adm. direktør.

Kapitalforvalteren fra Holte blev stiftet i 2009 og har i skrivende stund over ti mia. kr. under forvaltning for i alt knap 450 kunder. Herunder Brian Kudsk selv og medstifter Jan Severin Sølbæk.

Kunderne er kommet til Artha via mund til mund-metoden, fortæller Brian Kudsk. Det startede i stifternes egne netværk og har siden spredt sig videre ud gennem kundernes.

Selvfølgelig kan vi godt skubbe på

I dag oplever kapitalforvalteren ovenikøbet, at deres egne kunder kan finde på selv at komme med navne på mulige nye kunder, ligesom de får henvendelser fra interesserede personer, fortæller Brian Kudsk.

"Så arrangerer vi et møde og kommer ind på kunden den vej rundt," forklarer han.

Det er dog ikke alle nye kunder, der bare dumper ind ad fordøren, skynder Brian Kudsk sig at tilføje.

"Selvfølgelig kan vi godt skubbe på. Nu skal vi heller ikke gøre os bedre, end vi er. For det er ikke sådan, at der står 80 mennesker i kø foran vores dør hver dag," siger han.

Derfor afholder Artha Kapitalforvaltning et par arrangementer om året for kunder og deres venner. Blandt andet afholder kapitalforvalteren en årlig julefrokost på Søllerød Kro, ligesom det er blevet til madlavningskurser, hvor Arthas kunder kan invitere "en ven eller to" med.

"Det er tillid, vi snakker om her. Og tillid opbygger man typisk over tid ved, at den, man skal have tillid til, siger nogle positive ting og også gør de ting, han siger," forklarer Brian Kudsk.

Læs tidligere artikler i serien om markedsføringstendenser i finanssektoren nedenfor:

Trods mislykkede kampagner: Massemarkedsføring lever fortsat i Danske Bank

Direktør i reklamebureau: Massekampagner fylder mindre i finanssektoren

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også