Britiske banker betaler dyrt for fejlsolgte forsikringer

Britiske banker hæfter samlet set for 557 milioner pund i forbindelse med erstatning til misledte forsikringskunder, skriver The Guardian.
AF DANIEL HANSEN

Flere banker har de seneste ti år ydet en lønmodtagerforsikring, der skulle sikre lønmodtagerens indkomst i særlige ulykkestilfælde. Den er dog blevet solgt til uvidende kunder, der endvidere ikke har haft brug for det. Det skriver The Guardian.

Dette har fået kunderne til klage, men er imidlertid blevet afvist af bankerne. Derfor er Financial Ombudsman Service gået ind i sagen, og har sikret at 9 ud af 10 får erstatning. De flere hundrede tusinde misledte kunder, kan dermed forvente en gennemsnitlig erstatningssum på 2750 pund. Samlet set påbeløber der omkostingerne for 5 miliarder pund, der både dækker kompesation til kunderne og administrationsomkostninger.

Særligt er Lloyds TSB, den største udsteder af de såkaldte PPI-forsikringer (payment protection insurance, red.,) ramt af skandalen:

Kaos i toppen af storbank 

Retssag og forsvindelsesnummer koster dyrt i storbank

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også