Rasmussen: Man er enten vinder eller taber

Kagen er blevet mindre og dyrere på kapital- og fundingsiden, og det får nu en af de stærkest stillede banker i skikkelse af Nordea til at skære ned. Men alle banker kommer til at gøre op med deres forretningsmodel over de kommende år, lyder det fra landechef Michael Rasmussen.
Foto: NANNA KREUTZMANN
Foto: NANNA KREUTZMANN

Nordea er en stærk bank. Men for at stå sikkert i krigen om funding og kapital er det nødvendigt at gå foran på fyringsfronten og skære til, mens tid er.

Sådan lyder forklaringen fra landechef Michael Rasmussen på dagens tunge nedskæringsmelding fra storbanken, der regner med at skære ca. 7 pct. af medarbejderne fra både i Danmark og Norden.

”Jeg kan sådan set godt forstå, at fagforbundene ikke er glade. Vi har en meget, meget stærk bank, og vores stærkeste aktiv er vores medarbejdere. Men det, der sker, er, at prisen på råstoffer går op. Ny regulering gør både funding- og kapital dyrere, og derfor er vi nødt til at forbedre vores indtjening, hvis vi skal beholde vores AA-rating, der er helt central. Jeg føler, at vi gør det ansvarlige her. Vi var også de første ude med aktieemission efter krisen. Det var ansvarligt. Og for at sikre os som arbejdsplads på sigt er vi nødt til at gøre det samme nu. Råstofferne er knappe ressourcer, og de vil søge til de stærkeste banker. Man er enten vinder eller taber – der er ikke noget midt i mellem," siger Michael Rasmussen til FinansWatch.

Ikke råstoffer nok

Men I er jo – i hvert fald i forhold til Danmark – blandt de banker, der står stærkest på kapital- og fundingsiden. Vil konkurrenterne følge jeres eksempel?

”Jeg ved det ikke. Det at drive bank har ændret karakter i takt med de stigende råstofpriser, og der ikke råstoffer nok til alle banker. Vi har valgt at sige, at det her det rigtige for os. Men det bliver dyrere at drive bank, og det må alle forholde sig til," siger Michael Rasmussen og fortsætter:

”Alle dele af forretningen bidrager. Vi skal selvfølgelig vende det med vores fagforeninger, men det er vores tilgang, at vi nok tager lidt mere på gruppe, administrative- og stabsfunktioner og lidt mindre på de kundevendte. Det er i hvert fald vores intention.”

Alle må holde for

Så det er ikke filialnettet, der bliver hårdest ramt?

”Alle må holde for. Men at det skulle gå værre ud over filialerne, kan jeg ikke genkende. Vi skal være enige med fagforeningerne, før vi melder endeligt ud, men kigger du på koncernniveau, så reducerer vi med ca. 7 procent, og kigger du på Danmark, er det også deromkring. Så det er meget repræsentativt. Og inden for det regner vi med, at det vil gå mindre ud over de kundevente. Men vi skal lige have en dialog.”

Er det supportfunktionerne, I går efter?

”Alle må holde for.”

Dialog med fagforeningerne

Har I meddelt de enkelte chefer, hvor meget de skal fyre?

”Nej, det har vi ikke gjort endnu. Vi skal lige i dialog med fagforeningen først," siger Rasmussen og peger på et banklandskab i hastig forandring:

”Vi skal jo finde den rigtige måde at gøre det på. Nogle job kan skæres nu, mens andre tager lidt tid at omlægge. Der sker jo også det i filialerne, at kundernes adfærd ændrer sig til at blive mere betjent af net, mobil og callcentre. På den front er det her tiltag bare en fortsættelse af den udvikling, vi har været igennem de sidste fire år. Vi speeder det bare lidt op. Men for at sikre at vores kunder bliver betjent ordentligt, må vi tage fat på det her i god tid. Vores medarbejdere skal ikke arbejde mere, men vi skal måske arbejde lidt anderledes, så vi kan bibeholde vores forretnings kurs og indtjening.”

Højere pris til alle

Finansforbundet taler om, at I på grund af jeres position har et større ansvar..

”Jeg ved ikke, om vi har større ansvar end andre virksomheder. Det, vi gør her, er lige præcis at sikre, at vi på sigt har en attraktiv arbejdsplads. Vi er nødt til at sikre os adgang til vores råstoffer til en ordentlig pris.”

Forbundet er også ude med en melding om, at det her utvivlsomt vil ramme kunderne negativt?

”Der er ingen tvivl om, at omkostningerne ved at drive bank stiger. Men vi gør netop det her for at sikre, at hele omkostningen ikke ender hos kunderne. Vi er selv nødt til at blive mere effektive, så vi kan fastholde vores markedsposition og konkurrencedygtighed. Alle kunder kommer til at mærke højere priser, men vi gør det her for at sikre, at vores kunder kommer til at mærke prisstigningerne mindst.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også