Ekspert: Kæmpe potentiale i mobilbank

Forretningsmulighederne med smartphones er enorme, og derfor skal bankerne ikke tøve for længe med at tilbyde en mobilbank til deres kunder, mener professor.
Foto: Andreasen Carsten
Foto: Andreasen Carsten
RB-Børsen

Bankerne bør tage de mobile muligheder meget alvorligt, siger prfessor Jan Damsgaard fra Center for anvendt informations- og kommunikationsteknologi på Copenhagen Business School til nyhedsbrevet Finans.

- Det er fint, bankerne er med, men i de næste år vil der ske så meget, at de risikerer at blive hægtet af, hvis ikke de tager de mobile muligheder meget alvorligt, siger han.

Danske Bank ligger i øjeblikket nummer et i kapløbet om kunderne til mobilbank. Banken har på en måned fået 79.000 kunder til den netbanken på smartphonen, mens Nordea, Sydbank og Jyske Bank og Nykredit Bank er på vej med mobile løsninger til deres kunder.

Det skal gå stærkt

Jan Damsgaard taler ikke om år, men om uger, når det handler om at udvikle applikationer. Store internationale it-selskaber har milliarder på deres udviklingsbudgetter, og det gør, at det hele kan flytte sig meget hurtigere, end man har set med nettet indtil nu.

- Hvis bankerne sidder for længe på hænderne, risikerer de at spille sig store forretningsområder af hænde. Det er ikke noget problem at oversætte diverse fantastiske internationale løsninger til dansk eller alle europæiske sprog på én gang for den sags skyld. Hvis pengeinstitutterne alt for længe sidder og grubler over indtjeningsmodeller og diskussioner om, hvem der skal have en bid af kagen, kommer der en stor international it-virksomhed og løber med det hele, siger Jan Damsgaard.

Danske Bank lancerede sin første version af mobilbanken til kunderne i september 2010.

RB-Børsen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også