Pålagt at betale fuld erstatning: Jyske Bank fejlede i pensionsrådgivning

Par fik ikke vigtig oplysning fra deres pengeinstitut, og det kom til at koste 20.000 kr. om året. Derfor skal banken nu betale erstatning.
Foto: Søren Thomsen/Colourbox
Foto: Søren Thomsen/Colourbox
AF Fagbladet 3F FORMIDLET AF RITZAU

En kvinde på 61 år begynder at få udbetalinger fra sine pensionsordninger. Det sker efter rådgivning fra Jyske Bank. Men det er en rigtig dum idé.

Pensionsudbetalingerne til hende betød nemlig, at hendes mand fik nedsat sin førtidspension. Det kostede det første år familien over 20.000 kr.

Men nu får de fuld erstatning. Det finansielle ankenævn pålægger Jyske Bank at dække tabet. Det gælder både for det første år og også de efterfølgende år, frem til kvinden kan gå på folkepension som 67-årig. Det skriver Fagbladet 3F.

Affæren er gået ud over parrets tillid til pengeinstituttet. Men det er de ikke alene om.

"Det er vigtigt for samfundsøkonomien, at forbrugerne har tillid til deres banker, men lige siden finanskrisen har mange være usikre på pengeinstitutterne," siger Torben Hansen, der er professor i forbrugerøkonomi på CBS – handelshøjskolen i København.

Kvinden i den aktuelle sag havde overvejet at trække sig fra arbejdsmarkedet. Hun havde været ledig og følte sig presset af at skulle søge job hele tiden. Men så kom hun i praktik med løntilskud og fik vikartimer. Derfor ændrede hun planer.

Jyske Bank forklarer, at de har rådgivet ud fra, at kvinden ville ud af arbejdsmarkedet. De mener, at de ikke kan gøres ansvarlige for, at hun ændrede mening.

Men bankens forklaring dur ikke, fastslår ankenævnet.

"Banken begik en fejl ved ikke at rådgive om betydningen af, at kvinden påbegyndte udbetaling af pension uden at holde op med at få løn," skriver ankenævnet.

Parret i den aktuelle sag vandt deres klage. Men for mange er det belastende at skulle igennem en klagesag, mener Torben Hansen.

"Skal de hyre en advokat til at hjælpe sig med klagen, så koster det også penge."

Torben Hansen har ét godt råd til forbrugerne: Det er altid en god idé at kontakte en anden bank og høre, hvad de kan tilbyde, og hvad de vil råde til. Det kan man for eksempel gøre før større økonomiske beslutninger som blandt andet pensionering.

"Mange kører gerne flere kilometer for at spare nogle kroner på mælken, men danskerne er tilbageholdende med at skifte bank, selv om de måske kan spare 5.000 kr.," siger Torben Hansen.

Jyske Bank meddeler, at den retter sig efter afgørelsen fra Det finansielle Ankenævn. Parret får nu altså hele deres tab dækket.

"Da der er tale om konkret kundesag, der er omfattet af vores lovbestemte tavshedspligt, ønsker vi ikke at kommentere på sagen," skriver juridisk direktør Peter Stig Hansen fra Jyske Bank til Fagbladet 3F.

Parret er holdt anonym i ankenævnets omtale.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Fagbladet 3F.)

Kendt pensionsportal åbner for nye spillere 

Fagforening bad konkurrencestyrelse granske forsikringsmæglerne 

Pensionsmægler: Med mere frihed vil vi kunne skabe større værdi 

Forbrugerrådet: Omkostninger på pensionsrådgivning skal være til at forstå 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også