Nordea-kunde rejser erstatningskrav efter kærlighedsrejse i Nairobi

Hvad der skulle have været en rejse for at møde kærligheden i Afrika, er nu endt i en klagesag mod Nordea. Kunden mener, at han er blevet svindlet for 130.000 kr. Banken afviser klagen.
Foto: /ritzau/BORBERG THOMAS
Foto: /ritzau/BORBERG THOMAS

En rejse til Afrika for at møde en kvinde fra en datingside endte ikke helt som planlagt for en dansk Nordea-kunde.

Kunden har nu sendt en klage til Pengeinstitutankenævnet for at få et stort beløb tilbage på grund af, hvad vedkommende mener er misbrug begået af tredjepart på kærlighedsferien i Nairobi.

Det skriver ankeklagenævnet på sin hjemmeside.

Erstatningskravet lyder på hele 127.663,01 kr. Kreditkortet, et Mastercard Gold, var oprettet et år forinden med en kredit på 150.000 kr.

"Jeg rejser til Nairobi d. 09-07-2016 for at møde [A], som jeg har mødt på en dating-side. Vi havde besluttet, at jeg skulle bo hos hende fra d. 09-07-2016, hvor vi holder ferie sammen og tager på Safari tur på […] i 3 dage," skriver bankkunden i klagen til ankenævnet.

Men efter hjemkomsten til Danmark var der hævet et langt større beløb, end hvad kunden havde regnet med.

”Da (jeg) er hjemme i Danmark lørdag den 23-07-2016 og tjekker min netbank, opdager jeg, at der er nogle meget store transaktioner, som jeg ikke kender noget til på mit Mastercard Gold.”

”Nu har jeg fortalt ærligt, hvad der er foregået i Nairobi,” slutter han af i klagen.

Mistænker kvinde for misbruget

Ifølge forklaringen i sagen var hans MasterCard ikke mistet eller stjålet på den to uger lange ferie.

Han var blandt andet på safari og besøgte desuden et barn fra en trafikulykke på det lokale hospital, og det er netop på de ture, at han mistænker kvinden, som han kom for at besøge, for at have misbrugt hans kort, idet pungen lå i jakkelommen i hendes bil.

I indsigelsen har klageren krydset af, at kortet var i hans besiddelse på tidspunktet for de ikke-godkendte transaktioner. Han påpeger videre, at han har været meget forsigtig med pinkoden for, at den ikke blev afluret af andre.

Men den forklaring tror Nordea ikke på. Banken har ikke indvilget i at tilbagebetale de ti transaktioner, som altså er løbet op i små 130.000 kr.

Indlæst med chip og korrekt pinkode

Nordea påpeger i sagen, at transaktionerne således blev gennemført uden tekniske svigt eller andre fejl, og at de omtalte betalinger er foretaget med den korrekte pinkode ved indlæsning af chippen.

Banken har desuden fået bekræftet af Nets, at man ikke kender til sager, hvor chippen på et betalingskort er blevet kopieret.

Derfor vurderer Nordea, at når klageren havde kortet i sin besiddelse på tidspunkterne for transaktionerne, så er de enten foretaget af klageren selv eller af andre med hans accept.

Ingen af parterne har dog fået ret i sagen. Pengeinstitutankenævnet har nemlig afvist at behandle sagen med henvisning til, at det kræver en bevisførelse for at komme frem til en afgørelse, hvilket skal ske ved domstolene. Om sagen går videre til retten, melder ankenævnet ikke noget om.

Studerende klager over bank efter blackout på stripklub

Danske Bank får erstatningskrav efter våd aften på polsk natklub

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også