Danske Bank får erstatningskrav efter våd aften på polsk natklub

Knap 25.000 kroner har en festlig aften i det polske natteliv kostet en Danske Bank-kunde, selvom han hævder, at aftenen ikke bød på mere end to øl. Derfor forlanger kunden nu, at banken hoster op med pengene og erstatter det svimlende beløb.
En kunde kræver erstatning efter våd aften på en polsk natklub. (Personerne på billedet er ikke involveret i sagen) | Foto: Mathias Bojesen/Polfoto/Arkiv
En kunde kræver erstatning efter våd aften på en polsk natklub. (Personerne på billedet er ikke involveret i sagen) | Foto: Mathias Bojesen/Polfoto/Arkiv

Polsk bryg skulle efter sigende være billigt, og derfor ville du måske også få sved på panden og rystende hænder, hvis du efter en tur i det polske natteliv vågnede op til en konto, der viste et minus på flere tusinde kroner.

Det var tilfældet for en kunde i Danske Bank, der en kold novemberaften sidste år bevægede sig ud på de østeuropæiske gader og lagde vejen forbi en polsk natklub.

En aften, der både efterlod et minus på knap 25.000 kr. på klubgæstens konto og en uløst konflikt med banken, fremgår det af en klagesag fra Pengeinstitutankenævnet.

"Jeg købte kun to øl"

Af sagen fremgår det, at der i løbet af få nattetimer ad fire omgange blev hævet 14.058 polske zloty svarende til knap 25.000 kr. på en konto tilhørende en kunde i Danske Bank. Besøget på den polske natklub, hvor hævningen fandt sted, har kunden vedkendt sig, men beløbet, der er blevet hævet, er han derimod ikke enig i.

”… det eneste jeg købte den nat var 2 øl," fremgår det af en e-mail fra Danske Bank-kunden, der er sendt til Politiet.

"Da jeg skulle betale med mit kort, prøvede jeg først på en dankortautomat. Den virkede dog ikke, og herefter hentede hun en ny. Her virke­de det heller ikke til, at den gik igennem, men bartenderen sagde, at alt var fint," lyder det videre fra kunden.

At det hele skulle være fint, studsede kunden ifølge e-mailen en smule over, men skænkede det ikke yderligere tanker.

Da han morgenen efter vågnede op og manglede 25.000 kr. på kontoen, anede han derimod uråd.

"Jeg tænker, at hun må have kopieret mit kort, for jeg havde mit kort og min pung i lommen hele aftenen," lyder det fra bankunden i e-mailen.

Danske Bank tvivler på forklaring

Kunden meldte efterfølgende episoden til politiet med forklaring om, at hans kort var blevet misbrugt, men Danske Bank har afvist at erstatte beløbet, hvilket har fået kunden til at klage til Pengeinstitutankenævnet.

Af ankenævnssagen fremgår det, at der ifølge banken ikke er tilstrækkelige med beviser på, at kortet skulle være blevet kopieret og misbrugt, da transaktionerne er blevet gennemført ved aflæsning af chip og indtastning af pinkode.

Ud fra transaktionsoversigten er der ifølge banken ikke anvendt flere kortterminaler, som kunden påstår - men én og samme terminal. Desuden mener banken, "at der foreligger usikkerhed om de faktiske oplysninger."

Ifølge kunden er kortet derimod blevet kopieret og misbrugt, og efter eget udsagn "giver det ikke mening", at han skulle have hævet så store beløb indenfor for få timer.

Klagesag skal måske for domstolene

Efter vurdering af argumenterne har Pengeinstitutankenævnet afvist sagen med argumentet om, at en afgørelse vil kræve yderligere bevisførelse ved domstolene.

Ifølge ankenævnet kan det ikke bevises, at kunden har handlet svigagtigt eller undladt at opfylde sin forpligtelser, selvom transaktionerne er gået igennem uden tekniske fejl og ved brug af pinkode, som banken argumenterer for.

Samtidig mener ankenævnet, at kundens redegørelse for hændelsesforløbet, hvor han bl.a. forklarer, at visakortet var i hans besiddelse hele aftenen, må betyde, at kortet ikke med hans viden eller samtykke havde været bortkommet.

Spørgsmålet om, hvorvidt der er tale om tredjemandsmisbrug, eller om transaktionerne er foretaget af klageren selv, vil derfor kræve yderligere bevisførelse i form af parts- og vidneforklaringer.

Om kunden har taget sagen videre til domstolene, fremgår ikke af klagesagen.

Bank skal dække 8-årigs netindkøb for 27.000 kroner

Færre klager over bankerne – men flere får ret 

Fodfejl koster Danske Bank-kunde en halv million 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også