Jutlander-direktør ser positive tendenser

Efterdønningerne af fusionen er ved at falde på plads i Jutlander Bank, der mangler den sidste hurdle med IT-systemerne. Per Sønderup ser tendenser i markedet, der kan øge udlånet og sænke nedskrivningerne.

Jutlander Bank har ovenpå deres halvårsregnskab holdt fast i deres forventning til helåret, men placerer sig nu i den høje ende af forventningsspændet af de 230-250 mio. kr. Og det er generelt glæde at mærke i banken, der er resultatet af fusionen mellem Sparekassen Hobro og Sparekassen Himmerland.

”Mange ting har stået i fusionens tegn med beslutninger. Lige fra skilte på bygninger til nye forretningsgange og hvordan hele banken skal drives. Med alt det store arbejde, der har ligget i det første halvår, mens vi samtidig har skulle drive bankvirksomhed, som det hele i bund og grund handler om, så er jeg super tilfreds,” siger Per Sønderup, der er bankdirektør i Jutlander Bank.

Fusionen mellem de to sparekasser har forløbet stort set optimalt, mener Per Sønderup, der bliver ordførende direktør d. 1. oktober, når Poul Damgaard stopper. Per Sønderup peger på, at det blandt andet skyldes, at det var to ligeværdige parter, der var enige om, at de ville komme længere med større ballast, flere specialister og ved at bygge organisationen anderledes op.  

”Vores historie og vores måde at drive pengeinstitut på har været meget ens, og det har hjulpet os meget. Så derfor tror jeg også, at mange af de store knaster – jeg vil ikke sige, at vi ikke har haft nogen knaster, men på de store linjer har vi passet så godt sammen, at det har gjort, at det er forløbet perfekt,” siger Per Sønderup.

Har krævet mange kræfter

Men fusionen har også sat sit præg på bankvirksomheden, og d. 24. august står banken overfor en sammenlægning af de to sparekassers it-system. Sammenlægningen vil give medarbejdere en lettere hverdag og frigøre mere af deres tid, da de på nuværende tidspunkt kører med forskellige systemer alt efter, hvilken sparekasse kunderne kom fra.

”Alle der har prøvet en fusion vil sige, at indtil man har fået det på plads, er man ikke særlig godt kørende. Det kræver rigtig meget man power,” siger Per Sønderup og fortsætter:

”Alle medarbejdere bruger mange kræfter på noget, som man normalt ikke bruger kræfter på, så en fusion tager tid for hver medarbejder, og man kan sige, at den tid, som de skulle bruge på kunder og være med til at forøge både udlån og have kundesamtaler, bliver berørt, for der jo kun 24 timer i døgnet. Så det er klart, at man bliver ramt, ellers havde vi for mange medarbejder, hvis vi ikke kunne mærke det.”

Pilen peger nedad

Hvis man sammenholder Jutlander Banks nedskrivninger med, hvor niveauet Sparekassen Hobro og Sparekassen Himmerland lå på, er de faldet med 36 mio. kr. til 108 mio. kr. Per Sønderup håber da også, at de faldende nedskrivninger er en tendens, der vil fortsætte.

”Man kan sige, at pilen peger ganske rigtig nedad, men vi er nødt til at tage de nedskrivninger, der er, men vi tror og håber på, at de er faldende, og vi skal ikke ligge på så højt et niveau fremadrettet. Men vi tror, at det vil være nedadgående. Det kommer i takt med, at kunderne får det bedre, og kreditkvaliteten bliver bedre,” siger Per Sønderup.

Privatkunderne flytter på sig

Direktøren håber samtidig, at banken kan løfte deres udlån, der ved udgangen af juni hed 8,1 milliarder kr. Her han peger han på nogle tendenser i markedet, der tyder på, at det er muligt.

”Vi er jo også underlagt nogle konjunkturer. Det er ikke bare, at vi gerne vil låne nogle penge ud. Men jeg synes da, at når vi kigger på både vores erhverv og vores private kunder, så er der da nogle tendenser. Vi ser flere hushandler, end vi har gjort de sidste par år. Privatkunder begynder at flytte sig lidt igen og lave nogle investeringer,” siger Per Sønderup og fortsætter:

”Med de satsrenter man kan få i 30 år nu, så er det et godt tidspunkt at gå ud og investere. Så der er muligheder nu for dem, der kan og vil. Og jeg synes da også, at vi indenfor vores erhvervskunder ser, at der sker lidt, men det er ikke sådan, at det hele bare buldre derud af, men der er positive tendenser.”

Skal følge den digitale udvikling

En af udfordringerne for Jutlander Bank er, ifølge Per Sønderup, at følge med den digitale udvikling, så banken kan tilbyde kunderne, de muligheder, de gerne vil have.

"For det er i princippet kun et sted pengene kommer fra, og det er fra vores kunder, og hvis vi ikke kan tilbyde den vare, der efterspørges, så kan man ikke drive nogen forretning. Det synes jeg også, at vi kan nu, men vi kan se hvor stærkt det går med, hvad der kræves af, hvad man skal kunne på en mobiltelefon og på netbanken,” siger Per Sønderup.

Kundeplejen spiller også en stor rolle i Jutlander Banks forretningskoncept, hvor det er vigtigt at være tæt på kunderne.

”Det vil sige, at rådgivning og den specialviden, der skal til, indenfor formuepleje, investering, långivning eller boligrådgivning, skal vi følge med på. Der er nogle krav til os fra vores kunder, og det skal man have både tiden og den rigtige kompetence til. Og det er der, hvor vi skal slå igennem, og det er det, der er vores mål,” siger Per Sønderup.

 ”Per og Poul er blevet til Per og de to nye”

 Regnskab: Jutlander fastholder forventningerne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også