Clausen: Vi leverer på vores mål

Hovedbudskabet i kommentarerne fra Nordeas topchef i regnskabet for tredje kvartal er, at den svenske bankkoncern leverer det, som banken har lovet i relation til sin langsigtede målsætning, og er på vej i mål med målsætningerne for 2015.
Christian Clausen, topchef Nordea | Foto: Hougaard Niels
Christian Clausen, topchef Nordea | Foto: Hougaard Niels
AF RITZAU FINANS

"Vi leverer på det hele. Sådan er det ikke altid, når man ligger planer. Det er jo en forretning, vi driver, men vi må sige på indkomst, kapital og omkostninger leverer vi i følge planen," siger Nordeas koncernchef, Christian Clausen, til Ritzau Finans.

Med til at holde retning mod 2015-målene er en tilgang af kunder. Små 24.000 kunder blev helkunder i Nordea i tredje kvartal og sluttede sig dermed til de godt 3 mio. kunder, som banken allerede har. Kunderne kommer meget bredt, men tilgangen af kunder i Danmark er lidt overrepræsenteret.

"Kundetilgangen er med den brede pensel bredt funderet, men tilgangen i Danmark ligger relativt højt," erkender direktøren.

7800 af de nye helkunder er danske. Kunderne kommer som et produkt af bankens såkaldte relationsstrategi.

Trenden er nedadgående

"Vores markedsføring er mund til øre - sådan naboer imellem kan man sige, og det er det der giver resultat."

Af andre faktorer, der gør det højest sandsynligt at nå 2015-målene, er faldende omkostninger og nedskrivninger. Blandt flere lyspunkter i regnskabet er Nordeas nedskrivningspost trods fortsat højt niveau i Danmark og inden for shipping.

"Vi kan med ro i stemmen sige, at kreditkvaliteten bliver forbedret," slår koncernchefen fast, men forklarer, der "altid er en hale af kunder, der hænger."

"Nogle kommer ud på den rigtig side - andre kommer ud på den forkerte, men trenden er klart nedadgående," siger Christian Clausen og understreger, at trenden er nedadgående.

Han venter i løbet af næste år, at Nordea kommer ned på snittet "i denne konjunkturcykel" (siden 2002, red.). Niveauet i Danmark er dog fortsat højt og mere end dobbelt så højt som for koncernen som helhed. Priserne på Nordeas prodoukter tilpasses løbende til de nye krav, som det også er tilfældet hos kollegerne.

Knaldhård

"Vi holder ikke igen på pristilpasningerne og prissætter vores produkter efter den nye regulering," siger Christian Clausen.

Den kapital, som et produkt tager, sætter prisen.

"Vil man have produkt med risiko, bliver det lidt dyrere. Vi priser efter risikoen og kapitalforbruget. Det er helt i overenstemmelse med det nye regelsæt," siger topchefen.

Konkurrencesituationen på Nordeas markeder er generelt normaliseret, og dermed er der atter hård kamp om terrænet.

"Konkurencesituation er knaldhård både på beløb og marginaler," vurderer Christian Clausen, der vurderer, at den nu er præcis som inden krisen.

"De fleste banker er tilbage og har kapital," slår han fast.

/ritzau/FINANS

Nordea: Prisen på simple kunder er billede, bankerne selv maler

Nordea: Vi tager nye landbrugskunder ind

Anders Jensen: Markedet venter stadig

Moody's roser Nordeas prisstigninger

Clausen: Det er en ret simpel besked

Nordea: Kunderne strømmer til

Analytiker: Flot Nordea-Q3 hæmmet af skuffende handelsindtægter

Regnskab: Rolig fremgang for Nordea i Danmark

Clausen: Fremgang over hele linjen

Nordeas Shipping-nedskrivninger i stort dyk

Regnskab: Nordea rammer forventningerne 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også