Clausen: Fremgang over hele linjen

På trods af lave renter er Nordeas indtægter fortsat steget, og det er lykkedes at bringe omkostningerne en smule ned, skriver direktør Christian Clausen i regnskabet. Nordea nyder desuden godt af en forbedret kreditkvalitet.
AF RITZAU FINANS

"Trods den nuværende situation med lav vækst og lave renter steg Nordeas indtægter 3 pct. i lokal valuta (stigning på 1 pct. rapporteret) i forhold til 3. kvartal 2012 primært drevet af indtægter fra opsparingsprodukter. Det er dog alligevel lykkedes at nedbringe omkostningerne en smule, selvom hele 87.000 nye relationskunder er kommet til," fortæller direktøren.

Omkostningerne faldt i lokal valuta (et fald på 3 pct. rapporteret), nedskrivninger på udlån blev reduceret med 26 pct. (28 pct.), og ordinært resultat steg 15 pct. (12 pct.). Vi har i løbet af de seneste 12 måneder budt 87.000 nye relationskunder velkommen, siger Christian Clausen i regnskabet.

Bankens polstring er også i fremgang, og kernekapitalprocenten er hævet, bemærker direktøren.

"Kernekapitalprocenten eksklusive hybridkapital steg 2,2 procentpoint til 14,4 primært som følge af en stærk kapitalopbygning og stram udlånsdisciplin. Vi har fortsat fuldt fokus på omkost­ningseffektivitet og ser, at vores initiativer leverer bedre end forventet," siger Christian Clausen.

Banken nyder desuden godt af, at kreditkvaliteten blandt kunderne er forbedret.

"Kreditkvaliteten stiger fortsat, især inden for shipping. Nedskrivninger på udlån i koncernen faldt til 20 basispoint, og værdiforringede lån var stort set uændrede," siger bankens administrerende direktør i regnskabet for tredje kvartal.

Tilsvarende billede

Fordelt på de tre forretningsområder, Retailbanking, Wholesale Banking og Wealth Management, beretter direktøren især om en stor kundeinteresse.

Om forretningsområdet Retail Banking fortæller koncernchefen især om tilgangen af nye kunder.

"I 3. kvartal bød vi 23.400 nye relationskunder velkommen, det højeste antal i de seneste to år," fortæller Christian Clausen, der desuden kan berette, at antallet af mobilbankløsninger er steget godt 80 pct. på et år.

I divisionen steg udlånet til små og mellemstore virksomheder 1 pct. i kvartalet på trods af lav efterspørgsel, fortæller direktøren i regnskabet, og derudover har effektiviseringen af manuelle processer bidraget til et dyk i omkostningerne på 1 pct.

Billedet er tilsvarende i Wholesale Banking-afdelingen, hvor kunderelationerne er styrket, og omkostningerne er reduceret.

"Vi har reduceret omkostningerne, og vores fokus på krydssalg, disciplineret prissætning og kapitaleffektivitet driver fortsat afkastet," skriver direktøren i Nordeas regnskab.

I Wealth Management-afdelingen beretter direktøren om en tilgang af ny kapital for 228 mia. euro, en konsekvens af stor interesse for Nordeas fonde, der igen er afspejlet i et rekordhøjt antal møder, siger Christian Clausen.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også