Privatkunder skal drive ny milliardspareplan for Danske

På et conferencecall har Eivind Kolding sat et nyt mål for omkostningsprocenten i privatkundeforretningen. Han vil sænke omkostningerne med potentielt 1 mia. kr. i kvartalet. Indtægtsløft kan gøre besparelsen mindre.

Opdateret 13:41 med melding fra Danske Bank

Hvis kunder, aktionærer og offentligheden har indtrykket af, at Eivind Kolding har sat gang i en markant og tempofyldt forandringsproces i Danske Bank, så er det alt for tidligt at tage pulsuret af og se, hvordan den nye maskine virker i praksis.

For der er fortsat markante forandringer på vej i bankens maskinrum – forandringer der endnu ikke har været meldt ud til den brede offentlighed.

Aggressivt mål

I et analysenotat fra den svenske bank Carnegie glæder analytikerne sig over, at Eivind Kolding på et conferencecall i forbindelse med regnskabet meldte et nyt og meget aggressivt mål ud for bankens omkostningsprocent i Personal Banking-enheden i forhold til indtægterne.

I analysen skriver den svenske bank, at Danske Banks CEO satte et martkant mål for omkostningsprocenten i det ene af bankens tre ben; Personal Banking, som er den klassiske privatkundebank på tværs af bankens markeder. Det er den tidligere CFO Tonny Thierry Andersen, der står i spidsen for den del af forretningen.

Carnegie Movers

I notatet skriver Carnegie helt specifikt:

”CEO wants to cut costs significantly; e.g. C/I ratio in Personal Banking from 75% to ~50% => this would lower costs by ~DKK1bn/quarter or 17%!”

Altså en sænkning af omkostninger overfor indtægter fra i dag 75 pct. til omkring 50 pct., hvilket kan give en mia. til banken i kvartalet.

Analytikerne er så tilfredse med den offensive udmelding fra Eivind Kolding, at man har rykket Danske Bank-aktien op i en særlig klasse af aktier, der hedder ”Carnegie Movers”, som er aktier med et særligt stort potentiale.

FinansWatch har talt med Carnegie, som på mødet spurgte Eivind Kolding, hvor han mente, at banken kunne komme hen på omkostningssiden, i forhold til indtægterne, og her var målet - i et normaliseret renteniveau, at komme ned på de 50 pct.

Danske Banks presseafdeling melder i en uddybende kommentar til, hvordan og hvor hurtigt Eivind Kolding forventer at gennemføre den ganske markante omkostningsreduktion – vel og mærke i en enhed der siden 2008 har skåret 395 filialer bort, svarende til næsten halvdelen - at man skal opfatte ambitonen som en vision, ikke en klar plan med en deadline:

Danske: Nyt omkostningsmål er en vision - ikke en plan 

Årlige omkostninger på 12 mia. kr.

Hvis man dykker den i de konkrete og aktuelle tal fra Personal Banking-enheden i Danske Bank, så lå de samlede omkostninger, i forhold til indtægterne, ved halvåret på 73,3 pct – en fremgang på næsten tre procentpoint over de seneste 12 måneder. Det er altså det nøgletal, som Eivind Kolding ønsker bragt ned på 50 pct. – jvf. analysenotatet fra Carnegie Investment Bank.

Ved halvåret var de samlede omkostninger på 6,035 mia.kr. – altså årlige omkostninger i omegnen af 12 mia. kr. i Personal Banking. Det skal holdes op mod samlede årlige indtægter i divisionen – baseret på de seneste halvårstal – på cirka 16,5 mia. kr.

Hvis det nuværende omkostningsniveau skal barberes ned fra at udgøre 73,3 pct. i forhold til indtægterne – til fremover kun at udgøre 50 pct. af indtægterne, så taler vi om en omkostningsreduktion på ikke mindre end cirka 4 mia. kr. om året. Eller cirka 1 mia. kr. i kvartalet. Det er tal baseret på det nuværende indtægtsniveau, men her er det oplagt, at hvis omkostningsprocenten skal så langt ned, så skal indtægterne løftes - formodentlig ganske betragteligt. Her vurderes det, at Danske Bank over de kommende år vil løfte den anden del af brøken, indtægterne, hvorfor den specifikke omkostningsreduktion naturligvis vil være mindre. Hvordan nøglen, eller fordelingen mellem indtægtsfremgangen og omkostningsbesparelsen vil se ud, har Danske Bank ved deadline for denne artikel, ikke forklaret nærmere.

New Standards

Da Eivind Kolding i starten af november sidste år lancerede sin strategi New Standards, var udmeldingen på området ”Personal Banking”, at man her ville hente 1,6 mia. kr. frem mod udgangen af 2015 på 1,6 mia. kr. Altså et tal der er ganske langt fra den besparelse, der nu meldes ud, på ikke mindre end årlige sænkede omkostninger på cirka 4 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også