"Det er ikke noget, kunderne ønsker"

Eksperter mener, at Danske Bank skyder sig selv i foden med "abonnement."
AF RITZAU FINANS

Næsten hver anden privatkunde i Danske Bank kommer fra på mandag til at betale for at have en konto, og det risikerer banken at tabe tusindvis af kunder på.

Sådan lyder vurderingen fra en række eksperter samt Forbrugerrådet, skriver Berlingske.

"Det her kommer til at koste. Det er ikke noget, kunderne ønsker. Det er et udtryk for, at Danske Bank er meget langt væk fra sine kunder," siger Kim Valentin, direktør i Finanshuset Fredensborg, der rådgiver folk om privatøkonomi, til Berlingske.

"Det svarer til at indføre et gebyr for at lade kunderne kigge på hylderne i en butik," tilføjer Kim Valentin.

Frygter lignende tiltag

Efter at have lukket adskillige filialer rundt i Danmark, indfører Danske Bank det nye kontogebyr. Det kommer til at påvirke næsten halvdelen af Danske Banks to millioner kunder.

Forbrugerrådet frygter, at den nye kontobetaling spreder sig:

"Sker det, må politikerne gribe ind med lovgivning. Det bør være muligt at have en konto i en bank, uden at det koster noget," siger afdelingschef Vagn Jelsøe til Berlingske.

Abonnement

Bankdirektør Tonny Thierry Andersen fra Danske Bank forsvarer sig med, at det nye kontogebyr alene skal dække de omkostninger, der er på de mindre kunder, skriver avisen.

Det nye såkaldte "abonnement" skal betales hvert kvartal. Kun kunder med et samlet engagement i Danske Bank på 750.000 kroner slipper for at hive gebyret op af lommerne.

Men hvis de samlede forretninger med banken er under 60.000 kroner, så skal man betale mindst 300 kroner om året, skriver Berlingske.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Peter Jensen er chefkonsulent i Finanssektorens Uddannelsescenter. | Foto: Pr / Fu

Klumme: Kompleks ledelse kræver kompetencer

Læs også