Ny Fjordbank-direktør: Kunder trækker indlån ud

Den erfarne Visti Nielsen, der er sat ind som oprydder og ”sminkøse” i Fjordbank Mors, oplever et pres på bankens indlånsmasse. Men han er trods alt fortrøstningsfuld.
Foto: Jan Dagø
Foto: Jan Dagø

Den mangeårige Jyske Bank-direktør Visti Nielsen blev i weekenden bedt om at trykke Nykøbing Mors ind på GPSén og køre nordpå.

Der ventede der ham et sæt nøgler til Fjordbank Mors-hovedsædet og en direktørtitel. Måske burde der slet ikke stå direktør på skiltet ind til hans kontor. I virkeligheden burde Visti Nielsen ringe til en snedker og få lavet verdens længste navneskilt, for jobbet som direktør i den fortsættende bank under Finansiel Stabilitets ejerskab er mere mangfoldigt end et klassisk direktørjob i den finansielle sektor.

Visti Nielsen skal nemlig være både oprydder, sjælesørger, sminkøse og kreditbisse af den simple årsag, at en bank og en medarbejderstab i statens finansielle skraldespandsselskab er en kompleks størrelse.

”Det er jo det, det gælder om, at prøve, under svære betingelser, at drive banken videre på almindelig vis - business as usual som man siger. Vi skal sørge for, at kunderne kan få dækket deres almindelige behov, så hvis der er en, der skal have udskiftet bilen, så skal vi være der,” siger Visti Nielsen til FinansWatch.

Der skal prompte ryddes op i de mest problematiske engagementer, banken skal ”shines op” og gøres klar til salg, han skal være den stærke og rolige skulder for medarbejderne, der befinder sig i en arbejdsmæssig svær situation og så må han ikke glemme hvad det er, det hele handler om, nemlig at drive en bank dag efter dag, indtil en ny ejer er fundet. Og sikre at kunderne ikke forsvinder:

Kunder tager det fornuftigt

”Det er klart, at der har selvfølgelig været kunder, der har forladt Fjordbank Mors, både op til weekenden men også efter weekenden. Jeg har været rundt og spørge medarbejderne, hvordan det står til i forhold til at holde på kunderne, og jeg vil også gå rundt og spørge igen i dag. Men meldingen er, at kunderne har taget det ganske fornuftigt. Men selvfølgelig har vi mistet kunder, det har vi da,” siger han.

Hvor mange?

”Det kan jeg ikke sige noget om, men det vi ser er, at det først og fremmest er indlånsmidlerne, som nogle af vores kunder flytter,” siger Visti Nielsen, der samtidig har fået en ny konkurrent at hilse på.

På den anden side

”Det har da ikke gjort vores situation nemmere, at Salling Bank har ført en pænt aggressiv politik lige ovre på den anden side af gaden med deres nye filial. ”Kom ind til os”, siger de. Men sådan er konkurrence-vilkårene, og det kan og skal vi leve med,” siger Visti Nielsen.

Er du bekymret over det antal kunder, der har forladt banken?

”Nej, bestemt ikke. Faktisk viser kunderne en utrolig stor forståelse for situationen, og nogle er endda så søde at være bekymrede for, hvordan medarbejderne i banken har det. Og det er altså på trods af, at de måske må erkende, at de ikke får deres penge tilbage som følge af det tab der har været på bankens aktier,” siger Visti Nielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også