Swedbank-chef: Nu er vi i offensiven
"Vi er absolut i offensiven igen. Det skyldes, at vi er gået enormt langt for at få skabt en robust balance. Nu kan vi så møde den kreditefterspørgsel som forhåbentligt kommer i Sverige og Baltikum," siger Michael Wolf til di.se
Ligesom konkurrenten Nordea overraskede Swedbank markedet på den gode måde, da banken i går præsenterede et regnskab, der viste et nettooverskud på 3,8 mia. svenske kroner mod analytikerforventninger på 3,7 mia.
Hård kamp
Samtidig blev renteindtægterne også højere end ventet.
Swedbank vil gå målrettet efter de bedre middelklasse og rige privatkunder, lyder det fra Wolf over for di.se - men han erkender samtidig, at konkurrencen på det svenske bankmarked er "benhård."
"Der er mange, som er med inde og slås. Kunderne frygtelig mange alternativer," siger han.
Skal blive under grænse
Hvordan kampen om kunderne ender er svært at sige på den korte bane, siger Wolf til di.se.
"På kort sigt er det vældigt svært at sige. Vi ser ingen dramatiske forandringer i vores markedsandele. Men vi syntes, at vi ser positive signaler i de fleste segmenter, hvor vi er et relevant alternativ for kunderne."
Også i Baltikum - hvor Swedbank først voksede og siden tabte kraftigt - ser Wolf muligheder.
Men med et caveat:
"Vi skal ikke vokse med mere end BNP-væksten. Det er viktigt, at vores strategi bygger langsigtet og holdbar vækst."