Nordnet-chef jagter dinosaurusser

Retorikken er ligeså skarp som ambitionerne er høje, når Nordnets øverste chef forklarer Carl-Viggo Östlund forklarer FinansWatch, hvordan netbrokeren skal forvandles til en opsparingsbank og få en million kunder inden 2018.

Når skandinaverne i 2018 bliver spurgt, hvem der er den førende bank indenfor opsparing, skal de hverken svare Nordea, Handelsbanken eller Danske Bank. De skal svare Nordnet.

I hvert fald hvis det står til folkene bag det børsnoterede selskab, der netop har fremlagt aggressive visioner for vækst indenfor almindelig bankforretning. Og selv om det er mere uklart, hvordan målene skal indfries, er retorikken krystalklar.

”Vores vision er at blive den ledende bank indenfor opsparing i den nordiske region. Og med det mener vi ikke den største bank, men den ledende operatør. Det skal vi måle ud fra det opfattede brand. Hvis folk bliver spurgt om, hvem der er den ledende bank indenfor opsparing, skal vi være et af svarene. Det er sådan, vi skal måle det,” siger Carl-Viggo Östlund, direktør for Nordnet-koncernen.

Unbank yourself

Her kalder man konsekvent de gamle banker for dinosaurusser og med sloganet "unbank yourself" er tanken at kombinere den nuværende handlesplatform med et simpelt og netbaseret produkt, hvor skandinaverne kan spare op, ligesom man for nylig lancerede et pensionsprodukt.

”Det er en helt anden position, end vi har i dag, hvor vi - især i Danmark - primært er kendt som internetbroker,” siger Carl-Viggo Östlund og peger på, at man i Sverige og Norge i højere grad er kendt som internetbank.

Nordnet har på nordisk plan 345.000 kunder, men ifølge ledelsens visioner skal man have rundet 1.000.000 kunder i 2018.

”Det er den rejse, vi er på. Fra internetbroker over netbank til ledende bank indenfor opsparing. Det er vores vision,” siger Carl-Viggo Östlund.

Små i Danmark

I Danmark har Nordnet kun 20.000 kunder, der benytter Nordnet som handelsplatform for handel med værdipapirer mm. I 2010 har man lanceret et pensionsprodukt, men lanceringsdatoen for bankproduktet, der skal gøre det muligt for danskerne at spare op uden at betale for filialer og bankrådgivere, er endnu ikke klar. Faktisk er det slet ikke sikkert, at det bliver i 2011. I første omgang skal det nemlig udrulles i Sverige.

”I 2010 har vi lanceret pensionsproduktet i Danamrk, og vi vil følge op med bankproduktet, så hurtigt som muligt.”

Nordnets opsparingskonto giver 0,5 pct. og simpliciteten er et af den kommende banks vigtigste salgsargumenter.

Bliver det i 2011?

”Det er for tidligt at sige. Vi ruller det først ud i Sverige og herefter vil vi se på timingen i de andre markeder,” siger Carl-Viggo Östlund.

Nyt kontor i København

Han oplyser, at man i øjeblikket er ved at opbygge et salgskontor i Danmark, hvor der kommer til at sidde i omegnen af 25 mand.

”Det mest kritiske tema i Danmark er at opbygge et brand. I Danmark har vi et meget svagt brand uden for trading-miljøet. Det er selvfølgelig noget, vi skal ændre på,” siger han.

Vil i først trykke på for at blive mere kendte i Danmark, når I lancerer jeres nye opsparingsprodukt?

”Det kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt. Vi skal lige se, hvordan det går med at opbygge kontoret i Danmark, udrulle pensionsproduktet og følge vores brandudvikling. Derefter er vi klar til at tage det næste skridt. Vi har ikke en eksakt udrulningsplan for det endnu. Det er derfor, at jeg er lidt vag i udmeldingerne her.”

Tror på Danmark

Men I er sikre på, at skal rulle det nye produkt ud i Danmark?

”Ja absolut. Danmark er en del af de nordiske lande, og vi er en nordisk operatør. Vi tror på Danmark, og vi tror på, at vi har en chance i Danmark for at få succes,” siger Carl-Viggo Östlund. Han ønsker ikke, at komme med målsætninger for udviklingen i antallet af danske kunder.

Hvordan skal I indfri jeres ambitioner konkret. Skal i åbne fysiske filialer?

”Nej, vi bliver ved med at være en internetbank. Og jeg tror også på, at nettet får endnu mere betydning på det her område i fremtiden,” siger Carl-Viggo Östlund og peger på den seneste kamp om at udvikle de nyeste mobilløsninger. Han fremhæver markedsføring og PR som to afgørende metoder til at øge kundebasen i Danmark.

Mere marketing

Øger i marketingbudgettet?

”På gruppeniveau brugte vi 60 mio. kroner i 2010 på marketing. Det er klart, at hvis vi skal nå det, som vi gerne vil nå, så skal vi investere i marketing. Det er det eneste jeg kan sige,” siger Carl-Viggo Östlund.

Hvad får jer til at tro, at I kan indfri jeres ambitioner?

”Hvis man kigger på vores produkt, og på det som er tilgængeligt på markedet i dag, er jeg sikker på, at vi kan komme ind på markedet. Dinusaurer-bankerne har en meget stærkt position på de fleste markeder, men har ikke særlig meget tillid fra deres kunder. Det skal vi selvfølgelig udnytte,” siger Carl-Viggo Östlund og peger på, at de store traditionelle banker selv har været med til at åbne døren.

”Mange kunder er ikke tilfredse med, hvordan dinosaurusserne har håndteret krisen,” siger han.

Simplicitet

Hvordan differentierer I jer ud over, at man ikke kan tale med en bankrådgiver?

”Vi kan tilbyde simplicitet. Og så er vi en moderne aktør med de nyeste værktøjer. Vi var de første til at komme ud med en interaktiv iphone-applikation, og for et par uger siden kom vi med en ipad-trading-værktøj, så du kan handle i realtime med din ipad,” siger Carl-Viggo Östlund.

Hvad kan forhindre, at I når jeres mål?

Tøvende marked

”Forbrugerne er i dag lidt tøvende med at investere på markedet. Der er bekymring for økonomien i lande som Grækenland, Irland osv. Det holder mange tilbage fra at gå ind i markedet, selvom indeksene er steget har volumen været ret lav. Hvis den manglende tillid til markedet fortsætter, kan det selvfølgelig også have indflydelse på vores planer. Men bortset fra det, kan jeg kun se en forbedret situation for Nordnet de kommende år,” siger Carl-Viggo Östlund.

Nordnet har 350 ansatte, omsatte for 740 mio. svenske kroner i årets tre første kvartaler og havde et resultat efter skat på 126 mio. kr. På sigt er det også planen at tilbyde kunderne udlån.

”Absolut. Vi købte en svensk virksomhed, der udsteder blankolån for et par måneder siden – lige nu er den kun i Sverige, men det er helt sikkert noget, vi vil udvikle til andre markeder også. Vi har ikke meldt udrulningen af dette ud på nogen måde, for vi har først lige købt virksomheden,” siger Carl-Viggo Östlund.

Nordnet udfordrer etableret bankverden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også