FinansWatch

Forbrugerombudsmanden stævner Diba

Diba Bank har i 22 sager om Scandinotes og Kalvebod-papirer nægtet at følge kendelser fra Pengeinstitutankenævnet. Det får nu Forbrugerombudsmanden til at gå til angreb på banken. (Opdateret).

En konsekvent linje.

22 gange har Diba Bank tabt stort set ens sager i Pengeinstitutankenævnet. 22 gange har banken nægtet at følge nævnets kendelse. Det får nu Forbrugerombudsmanden til at gå i clinch med den lille Næstved-bank.

Storsager dominerer ankenævn

"Forbrugerombudsmanden vil have rettens ord for, at Diba Bank skal dække det tab, som forbrugerne har lidt ved, at banken investerede en for stor del af deres midler i de ovennævnte obligationer," skriver ombudsmanden og peger på, at banken ifølge Pengeinstitutankenævnet ikke har rådgivet eller forvaltet en række kunders penge tilfredsstillende:

Skulle tilbagekøbe

"Det sker, efter at Pengeinstitutankenævnets har truffet en række afgørelser om, at det var i strid med forbrugernes ønske om en investering med lav risiko, at banken i forbindelse med den formueplejeaftale, som forbrugerne havde med banken, investerede en så stor andel af deres midler i Scandinotes og Kalvebod obligationer, som det var tilfældet. Pengeinstitutankenævnet fandt derfor, at banken skal tilbagekøbe obligationerne."

Det har Diba undladt at gøre med henvisning til, at man solgte produkter under et mandat om formuepleje og ikke som et resultat af direkte rådgivning, og at man i modsætning til en række andre banker ikke selv finansierede sig via Scandinotes- eller Kalvebodpapirerne. Derfor har banken konsekvent ladet hånt om sine nederlag i ankenævnet.

Principsag

"Diba Bank er ikke enig i disse afgørelser og har ikke ønsket at efterleve dem. Bankkunderne har derfor henvendt sig til Forbrugerombudsmanden for at få hjælp. Dette har nu resulteret i, at Forbrugerombudsmanden har udtaget stævning i 22 sager, idet Forbrugerombudsmanden er enig i Pengeinstitutankenævnets afgørelser. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at sagerne er af principiel karakter, da de kan få betydning for andre kunders sager," skriver ombudsmanden og peger på, at man allerede har gang i én sag, som man samtidig opfatter som principiel.

"Da der allerede verserer en lignende sag for Østre Landsret, hvori Forbrugerombudsmanden er indtrådt til støtte for forbrugeren, og da Forbrugerombudsmanden i øvrigt mener, at sagerne er principielle, vil Forbrugerombudsmanden forsøge at få sagerne henvist til behandling i Østre Landsret," skriver ombudsmanden.

Milliardtab

De såkaldte Scandinotes- og Kalvebodobligationer var strukturerede finansielle produkter, der lod banker sælge ansvarlig kapital direkte til kunderne, der oftest blev placeret foran de professionelle investorer i køen, når der kom tab på papirerne.

Roskilde Bank, EBH, Fionia, Fjordbank Mors og Amagerbanken brugte alle papirerne til at betale for en del af deres eksplosive vækst i årerne op til krisen, og til sammen har bankernes fald påført investorerne et anseelig milliardtab.

En række andre banker har også tabt sager om obligationerne og i langt de fleste tilfælde fulgt ankenævnets kendelser.

(Opdateret 9.19)

Mere fra FinansWatch

Dansk robotrådgiver nedjusterer forventninger

Både hvad angår AUM, antal kunder og omsætning justerer robotrådgiveren Nord Investments nu sine forventninger i den forkerte retning. Årsagen skal findes i de usikre markeder og en faldende investeringslyst, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs