Forbrugerrådet: Der bor et dyr i banken
”Der bor et lille dyr i din bank. Det spiser dine penge, uden du opdager det. Vi kalder det pungdyret. Det lever af vildledning, gebyrmisbrug og skjulte priser”.
Sådan lyder det i Forbrugerrådets kampagne, ’Anstændige Banker, Tak’, der skal sikre fair vilkår for forbrugerne.
Kampagnen består bl.a. af ti opfordringer til regeringen.
Beder forbrugere om hjælp
"Vi har valgt at lade det lille pungdyr være et billede på den behandling, alt for mange forbrugere får i deres bank. Med kampagnen beder vi forbrugerne om hjælp til at sætte fokus på de mangler, der er i systemet, så vi får et sæt effektive regler, der beskytter mod uanstændig behandling," siger Rasmus Kjeldahl, direktør for Forbrugerrådet, til Nyhedsbrevet Finans.
I Finansforbundet undrer man sig over et af punkterne i programmet, der går på, at bankerne skal afskaffe sammenblandingen af rådgivning og provision.
For skinger
”Generelt er tonen for skinger, og når de i et af de ti punkter kræver, at sammenblandingen af rådgivning og provision skal afskaffes, kan det opfattes direkte misvisende. Den enkelte bankrådgiver modtager nemlig ikke provision og har aldrig gjort det," siger næstformand i Finansforbundet Michael Bodulfsen til Nyhedsbrevet Finans.
Nogle af kravene kan Finansforbundet dog godt bakke op omkring.
"Vi går klart ind for åbenhed og gennemsigtighed i priserne, men jeg bryder mig ikke om, at man angriber sektoren over en bred kam. Det er ikke anstændigt af Forbrugerrådet, og det har sektoren ikke fortjent. Langt de fleste banker, opfører sig ordentligt og anstændigt. Lad os fokusere dér, hvor udfordringen er i stedet for," siger Michael Budolfsen.
Læs mere om kampagnen på Forbrugerrådets hjemmeside.
Her er de ti krav:
1. Vi vil se prisen
Når banken rådgiver dig om pengeanbringelser, skal den altid oplyse de årlige omkostninger, både i kroner og procent. Den årlige gebyroversigt skal indeholde de provisioner som banken tjener på dig.
2. Afskaf sammenblanding af ”rådgivning” og provision
Når man rådgiver om investerings- og opsparingsprodukter, må man ikke modtage provision fra produktleverandøren. Betalingen for det udførte arbejde skal i stedet opkræves direkte fra kunden.
3. Markedsføringslov på det finansielle område
Det finansielle område skal omfattes af markedsføringsloven eller tilsvarende regler.
4. Rimelige priser for at betale
Der skal konkurreres om at tilbyde Betalingsservice bedst og billigst. Indtil da må priserne reguleres.
5. Dankortet skal fremtidssikres
Brugerbetaling skal tillades på de internationale betalingskort.
6. Gebyrerne skal være fair
Virksomheder skal altid tilbyde en gebyrfri måde at betale på.
7. Forbrugerbeskyttelsesregler skal virke
Der skal være konsekvenser for banken når regler om forbrugerbeskyttelse overtrædes, og de skal fastsættes ved lov.
8. Tilsyn med bankerne skal styrkes
Det skal give bøder, når forbrugerbeskyttelsesregler overtrædes.
9. Betalingskort skal være sikre
Der skal være regler for virksomheders genbrug af kundernes kortoplysninger.
10. Samfundsinteressen skal styrkes
Der bør etableres et nationalt betalingsråd efter hollandsk forbillede.
Relaterede artikler
Finansrådet overvejer reaktion på pungdyrs-kampagne
For abonnenter
Vild debat om Forbrugerrådets bank-kampagne
For abonnenter