Frøsig: Du skal ikke sende mærkelige breve til kunderne

Sydbank skal vinde markedsandele på, at banken opfører sig ordentligt og har en ærlig og direkte dialog med kunderne.
Foto: Andreasen Carsten
Foto: Andreasen Carsten

Principielt set er der vel bankkrig i Danmark 365 dage om året.

De danske banker kæmper en hård kamp for at vinde nye kunder, og det krigs-scenarium er vel et kontinuerligt fænomen, fordi der ikke findes pauser i frontlinjen. Her kan de involverede parter aldrig blive enige om at nedlægge våbnene.

Krudtslam i luften

Men alligevel er det vel ikke en journalistisk stramning at skrive, at der p.t. er ekstra meget krudtslam i luften og at bankerne kæmper fra gadehjørne til gadehjørne – eller fra filial til filial om man vil. En af hærførerne er Sydbanks Karen Frøsig, der har et brændende ønske om at tage markedsandele på Sjælland og omkring de store byer som Århus, Ålborg og Odense, hvor banken i dag ikke er tilfredse med den forretningsvolumen, der kommer fra de områder.

”Vi kan ikke stille de samme vækstmål til vores filial i Sønderborg, fordi vi er massivt repræsenteret der i forvejen. Men der er masser af muligheder for at hente mere forretning, primært uden for vores klassiske hjemmemarked,” siger Karen Frøsig til FinansWatch.

Hvorfor vælge Sydbank

Hun uddyber, at banken godt vil og kan købe op, hvis den mulighed byder sig, eksempelvis med Amagerbanken. Men at det vigtigste vækstspor for banken er den organiske vækst, hvor banken vil hente gode, solide kunder.

Men det er det samme vækstspor som alle de andre banker også forfølger. Hvorfor skal vi tro på, at kunderne vælger Sydbank?

”Jeg tror på, at det er attraktivt at være kunde hos Sydbank. Og så tror jeg også på, at folk i Danmark er lidt forskellige, så det er ikke alle kunder, der ønsker den samme type bank,” siger Karen Frøsig til FinansWatch.

Vil ikke giftes med dem

Hun uddyber, at det for hende handler om, at drive en bank, hvor man kan give kunderne en merværdi, eksempelvis qua en rigtig god rådgivning.

”Hvis vi ikke kan give den service til vores kunder, så får kunderne ikke det, som kunderne SKAL have i Sydbank. Det er utrolig vigtigt, at man gør sig klart, hvordan man vil behandle sine kunder godt . Og det siger jeg, uden at jeg vil giftes med dem,” siger Karen Frøsig.

Hun peger på, at det eksempelvis kan handle om, at Sydbank også skal være den gode bank i dårlige tider.

Forstår det jo godt

”Når der er behov for én og det stormer, så skal vi være der for kunderne og opføre os ordentligt,” siger hun.

”Men det handler også rigtig meget for os om en særlig form for ærlighed over for kunden. Hvis en kunde bliver dårligere, så skal du sige det klart til vedkommende, uanset om det er en privatkunde eller en erhvervskunde. Du skal ikke begynde at sende mærkelige breve ud om renteforhøjelser. Nej, du skal face det direkte over for kunden. Og kunderne kan jo godt forstå det, at det er sådan. Det er jo sådan set banale dyder, at hvis jeg hæver renten på dit lån, så vil du godt vide det,” siger Karen Frøsig til FinansWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også