"Øh, den tager vi om, det var en dræber"

Michael Rasmussen får kritik i Børsen for at gå i sort i tv-interview med TV-Avisen. Nordea er kede af den måde, som DR brugte tv-klip på, hvor topchefens forklaringer blev klippet bort.
Foto: NANNA KREUTZMANN
Foto: NANNA KREUTZMANN

Nordeas fyring af 2000 medarbejdere i Norden, heraf op til 650 i Danmark, fyldte meget i medierne, selvom alle ventede på, hvad Christian Clausens organisationsændring ville medføre i relation til antallet af medarbejdere.

Og det er en stor historie, også i de brede medier, når en dansk virksomhed, afskediger 650 mand. Så TV-Avisen havde også sendt et kamerahold og en journalist de få kilometer fra DR Byen og ud til Nordeas hovedsæde i Christianshavn. Her skulle Nordeas forholdsvis nye danske chef, Michael Rasmussen, forklare, hvorfor banken ikke kunne komme uden om at skære i medarbejderstaben.

Pludselig spørger journalisten Michael Rasmussen, om han selv holder for i forbindelse med besparelserne.

Nordea-chefen stivner, og der opstår en lille pause, hvorefter han siger:

"Øh, den tager vi om, det var en dræber".

Går i sort

Normalt er der mulighed for, at man kan få lov til at svare på spørgsmålet igen, hvis der går koks i svaret, men TV-Avisen bragte Michael Rasmussens "Øh"-svar.

"Både vi og Michael er da utrolig kede af det klip og over, at han går i sort på et spørgsmål, som slet ikke er svært at svare på. For besparelserne rammer også koncernledelsen. Men når det er sagt, så er vi også kede af den måde, DR vælger at bruge klippet på," siger Nordeas kommunikationschef Claus Christensen til Børsen.

Hvad mener du?

"Journalisten blev opfordret til at udelade klippet, og der blev også taget et nyt spørgsmål, men DR bragte klippet alligevel. I øvrigt uden at videregive Michael Rasmussens forudgående forklaringer om hele baggrunden for nedskæringerne. Det synes jeg er ærgerligt, for vi foretager rent faktisk de her besparelser, for at kunderne ikke skal bære alle omkostninger ved den nye regulering".

Mangeårig direktør i kommunikationsbranchen, blandt andet hos Hill & Knowlton, Jens Kofoed mener, at Nordea håndterede fyringerne rigtig skidt i forhold til mediedækningen.

"Det er ikke særlig smart, at han bliver slået ud af det mest oplagte journalistiske spørgsmål, og det er måske især kedeligt, når man som Michael Rasmussen er et forholdsvis ukendt ansigt," siger Jens Kofoed til Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også