Citi på vej ud af det finansielle supermarked

Med salget af et livsforsikringsselskab er Citigroup for alvor på vej væk fra tanken om det finansielle supermarked.

Tankegangen om, at storbankerne skal kunne konkurrere på alle finansielle produkter - ligesom et supermarked, vandt for alvor indpas hos Citigroup i 1990'erne. Men efter nogle katastrofale år omkring 2008, der kulminerede med 45 mia. dollar i statslån, er CEO Vikram Pandit stille og roligt på vej væk fra idéen. Det skriver Financial Times.

Senest har banken solgt livsforsikringsgrenen Primerica for 180 mio. dollar. Netop Primerica var en hjørnesten i konstruktionen af det finansielle supermarked, da daværende CEo Sandy Weill opbyggede koncernen i slutfirserne og halvfemserne.

Frasalget er det seneste i en række, der tjener til formål at skrabe penge i kassen og mindske forretningsomfanget i banken, der stadig kommer sig efter nærdødsoplevelsen under finanskrisen.

Avis: Citi vil skære 3.000 job

Regnskab: Bogføring booster Citi-regnskab

Citigroup i strategisk u-vending 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også